خواص عسل- عطارخان

آنچه از فواید و خواص عسل طبیعی 🍯 باید دانست! | عطارخان

در تاریخ زندگی بشر، بهره‌گیری از خواص عسل، به عنوان یک ماده مغذی و درمانی، همواره مورد توجه بوده است. تمدن‌های یونان و مصر باستان، فواید عسل را مورد توجه قرار داده و حتی در طب سنتی هند و چین، این شهد شفابخش، بطور گسترده مورد استفاده قرار گرفته است. در این مقاله، برای بیان دقیق خواص عسل طبیعی در درمان، مطالب علمی معتبری از ژورنال‌های پزشکی و درمانی گردآوری و دسته‌بندی شده‌اند. شاید خواندن این مقاله کمک نماید تا از علتِ علاقه شدید خرس‌ها به عسل (یا انگبین) آگاه شویم و خرید عسل رو با آگاهی بیشتری انجام بدیم.

سعی کردم خواص اصلی عسل که توسط بشر شناخته شده رو براتون تو یک شکل گردآوردی کنم.

21 مورد از خواص عسل خام برای سلامتی- عطارخان
نگاهی بر تعدادی از خواص پرکاربرد عسل طبیعی

خواص عسل برای معده

بیشتر ما تجربه معده درد داشته‌ایم؛ اما گویا زنبورهای عسل به فکر معده‌ی ما نیز بوده‌اند! پزشکان سنتی از عسل برای درمان زخم معده، ورم معده و روده و … استفاده می‌کنند. عسل می‌تواند به بهتر هضم شدن غذا کمک کند و حتی دردها و سوزش معده را فرونشاند. گاهی شیره معده بصورت نامتعادل ترشح می‌شود که عسل یکی از درمان‌های طبیعی آن است و ترشح را متعادل می‌کند.
جالبه بدونید تحقیات علمی ‌هم تاثیر مثبت عسل بر درمان درد معده رو تایید می‌کنند. مقاله‌ای علمی که در ژورنال معتبر جهانی هند انتشار پیدا کرد، سه ویژگی خاص از عسل رو بیان می‌کنه:

  • عسل می‌تواند با حذف رادیکال‌های آزاد، برخی از انواع رفلاکس معده را درمان کند.
  • التهاب مری با عسل بهبود پیدا می‌کند.
  • جنس عسل طوری است که بخوبی می‌تواند پوشش مخاطی مری را بپوشاند و بهبود بخشد.

البته اطلاعات کامل تری در این ارتباط، در مقاله فواید عسل برای گوارش بیان شده.

چگونه معده را با عسل درمان کنم؟

فرمول ژورنال پزشکی انگلستان:
مصرف 5 میلی‌گرم ( حدودا یک قاشق چای خوری) عسل خام، برای کاهش سوزش معده.
فرمول هلس لاین:
یک قاشق چای خوری عسل را در آب گرم مخلوص نمایید. و میل فرمایید. برای تاثیر بیشتر، ترجیها این شربت را بصورت ناشتا میل بفرمایید و بعد از آن تا چند دقیقه چیزی نخورید.

توجه: اگر به عسل آلرژی دارید، و یا دیابت یا فشار خون دارید، قبل از مصرف این دستور با پزشک خود مشورت کنید.

خواص عسل طبیعی برای پوست و صورت

برایم عجیب بود وقتی فهمیدم یک شیشه عسل طبیعی میتواند بهتر از یک کرم گران قیمت ترمیم کننده ی پوست عمل کند! پس باور نکردم! جستجو کردم و در پژوهش های به روز بین المللی مطالب شگفت آوری راجب به خواص عسل برای پوست پیدا کردم:

  • عسل میتواند آکنه، اگزما و برخی از انواع دیگر بیماری های پوستی را درمان کند!
  • از خواص عسل برای پوست، روشن کردن و درخشان کردن آن است!
  • عسل میتواند آثار به جای مانده از زخم را از بین ببرد!

چطور از خواص عسل برای جوانی پوست استفاده کنم؟

خیلی ساده! کافیه عسل طبیعی را تهیه کرده و بر روی پوست خود بمالید. همچنین در صورت خراشیدگی یا آکنه ویا… نیز میتوانید مقداری عسل را روی قسمت مورد نظر پوست خود قرار دهید و صبر کنید.

فرمول هلس لاین: بعد از شستن قسمت مورد نظر بدن با آب و صابون، به آن عسل خام طبیعی بزنید. اگر چسبندگی عسل شما را آزار میدهد، میتوانید با آب  تمیز آن را رقیق کنید تا کمتر چسبندگی داشته باشد. اکنون چندین دقیقه صبر کنید و سپس با آب محل مورد نظر را بشویید.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به صفحه اختصاصی خواص عسل برای پوست مراجعه نمایید.

فواید عسل برای لاغری

اگر شکم شما برآمده است، مواردی وجود دارد که می‌توانید برای داشتن شکمی صاف‌تر انجام دهید. با رژیم غذایی مناسب و ورزش‌، هرکسی می‌تواند برآمدگی شکم را رفع کند. عسل می تواند به کوچک شدن شکم شما کمک کند.
“صبح و شب، یک لیوان 8 اونسی یا لیوان چای (قاصدک یا جعفری دارای اثرات ادرارآور است)، با یک قاشق چای خوری عسل و یک قاشق چای خوری سرکه سیب بنوشید. این چای را با مراقبت از میزان مصرف چربی و قند همراه کنید.”

کاهش وزن با عسل- عطارخان

عسل و سرکه سیب حاوی مواد معدنی پتاسیم ضد نفخ هستند. اما خوردن وعده‌های غذایی کوچک و مکرر نیز، برای داشتن دور کمر متناسب و افزایش متابولیسم بدن بسیار مهم است. علاوه بر این، کاهش کربوهیدرات‌های تصفیه شده با چربی بالا، مانند آب نبات و کلوچه، به شما در کاهش چربی شکم نیز کمک می‌کند. روی آوردن به عسل به شما کمک می‌کند تا غذاهای شیرین کمتر بخورید و از شکمی صاف لذت ببرید. با درک این موارد می‌توانید به رابطه بین عسل و لاغری پی‌ببرید.

در این راستا، مقاله فواید و خواص عسل برای لاغری، شاید برای شما مفید باشد.

درمان سرماخوردگی با عسل

درمان گلو درد و سرماخوردگی، جزء مهم‌ترین کاربردهای عسل محسوب می‌شوند. در این راستا تجویزهای متفاوتی ارائه شده که ما به یکی از کاربردی‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

خواص عسل و آبلیمو در درمان سرماخوردگی و گلو درد

این معجون در دنیا به اکسیر سلامتی معروف شده است! یکی از دوستانم که فرزند کوچکی دارد، توانست پسر خود را با شربت عسل و آبلیمو طبیعی درمان کند! او به من گفت که پسرش چندین ماه قبل گلو درد و سرماخوردگی پیدا کرد، اما لب به دارو نمیزد! هرکاری می‌کردیم داروهایش را نخورد! تا اینکه متوجه شدم به شربت عسل و آبلیمو بسیار علاقه نشان می‌دهد، و سرعت بهبودیش با خوردن روزانه این شربت بیشتر متعجبم کرد!

فرمول تهیه شربت عسل آبلیمو

یک لیوان آب گرم آماده کنید و نصف لیمو را با یک قاشق چای خوری عسل خام و طبیعی را درون آن بریزید و خوب بهم زنید. مهم است که این آب داغ نباشد چون گرمای زیاد فورا خواص عسل را ازبین میبرد و طعم آن را نیز خراب میکند.
با توجه به وجود لیمو در این شربت، خوب است که بعد از مصرف آن دندانهای خود را آب بزنید تا خراب نشوند.
باید گفت برخی از خواص یاد شده برای شربت عسل آبلیمو از نظر علم روز نیز ثابت شده است و برخی دیگر در حال تحقیق است. و تعدادی از این خواص هم در طب سنتی ایران و کشور های دیگر بسیار مورد تاکید است. تا جایی که به این معجون نام اکسیر سلامتی داده اند.

فواید عسل و آبلیمو

خوردن عسل در بارداری

برخی از زنان با مشکلات سلامتی ناخواسته در طول ماه های بارداری خود، با یک دوره چالش برانگیز روبرو هستند. به طور مشخص عارضه‌هایی مثل فشار خون بالا، استرس و افزایش وزن در دوران بارداری شایع می‌باشد.

برای بهره‌مندی از فواید عسل در دوره بارداری، دو یا سه بار در روز، دُز مشخصی (طبق نظر پزشک) از عسل خام را بطور خالی و یا در یک فنجان چای گیاهی استفاده کنید.

عسل تأثیر آرام بخشی بر سیستم عصبی دارد که به نوبه خود می تواند فشار خون را کاهش داده و عوامل استرس زای روزانه را آرام کند.

خواص عسل طبیعی برای کلیه

عسل دارای خواص تغذیه‌ای عالی است که می‌تواند به بیماران مبتلا به بیماری کلیوی کمک کند. اگرچه عسل از نظر طعم شیرین است، اما باعث افزایش شدید قند خون نمی‌شود و می‌تواند توسط افراد دیابتی در حد اعتدال مصرف شود.
کلمه کلیدی در اینجا “اعتدال” است. عسل شیرین‌تر از شکر است و باید به مقدار کم مصرف شود. همچنین، بسیاری از مارک‌های عسل فرآوری شده، حاوی قندهای اضافی هستند و باید مراقب باشید.
دیابت یکی از عوامل اصلی نفروپاتی (بیماری کلیوی) است. عسل تأثیر مثبت بر سطح گلوکز خون دارد و همچنین به حساسیت به انسولین کمک می‌کند. بنابراین، فردی که در رژیم غذایی خود از عسل استفاده می‌کند، در محافظت از کلیه‌ها در برابر بروز بیماری کلیوی ناشی از دیابت در آینده، موفق‌تر عمل خواهد کرد.

خواص عسل برای کلیه- عطارخان

عسل همچنین سرشار از آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان‌ها از سلول‌های کلیه در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند. خوردن عسل باعث می‌شود مقدار کافی آنتی اکسیدان دریافت کنید و در نهایت نقش محافظتی در پیشگیری از بیماری‌های کلیوی ایفا می‌کند. از آنجا که عسل به دلیل خاصیت ضد باکتریایی خود نیز شناخته شده است، می‌توان از آن به عنوان یک درمان طبیعی برای جلوگیری از عفونت کلیه استفاده کرد. عفونت‌های کلیه در بیماران مبتلا به بیماری کلیوی، یک اتفاق شایع است.

دیابت

وقتی از پزشکان می‌پرسید که آیا عسل برای افراد دیابتی مجاز است؟ در 99 درصد مواقع جواب نه دریافت می‌کنید. با کنترل مناسب، بسیاری از بیماران دیابتی و پیش دیابت (افرادی که میزان قند خون آن‌ها از افراد معمولی بیشتر است اما آنقدر بالا نیستند که دیابتی محسوب شوند)، هنوز هم می توانند با خیال راحت از عسل طبیعی لذت ببرند.
قبل از استفاده از عسل در برنامه غذایی خود، میزان مایعات شیرین را که می‌توانید به صورت روزانه مصرف کنید، پیدا کنید. هر شخص دیابتی متفاوت است و باید بیاموزد که بدن او چگونه به غذاهای مختلف حاوی کربوهیدرات واکنش نشان می‌دهد.

دیابت و عسل- عطارخان

به خاطر داشته باشید که مقدار کل نشاسته یا کربوهیدرات در یک غذا نکته اصلی است، نه مقدار قند. عسل نیز مانند برنج و سیب زمینی یک غذای دارای کربوهیدرات است. برای مثال فروکتوز موجود در عسل خود نوعی کربوهیدرات محسوب می شود؛ بنابراین فقط به خاطر داشته باشید که یک قاشق غذاخوری عسل، تقریباً 17 گرم کربوهیدرات دارد. با در نظر داشتن این موضوع هنگام محاسبه کل کربوهیدرات مصرفی روزانه، بیماران دیابتی می‌توانند همانند هر شیرین کننده یا کربوهیدرات دیگری، از عسل نیز استفاده کنند.

عسل و دیابت- عطارخان

برای نظارت بر واکنش به عسل، می‌توان میزان قند خون را قبل از مصرف و دو ساعت بعد از آن اندازه‌گیری کرد. همچنین، هنگام خرید عسل برای بیماران دیابتی، مطمئن شوید که خالص است و با گلوکز، نشاسته، قند نیشکر و حتی مالت ترکیب نشده است.
یک تحقیق بالینی که تأثیر مصرف عسل بر کنترل قند خون 53 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 را مطالعه کرد، نشان داد که پس از 8 هفته مصرف روزانه 50 گرم عسل، دور کمر بیماران کاهش یافته است. به نظر می‌رسد این یافته‌ها برخلاف تصور اکثر مردم باشد – اینکه عسل برای کسانی که در تلاش برای کاهش وزن هستند مضر است.
بنابراین، عسل را نباید در رژیم غذایی دیابتی‌ها بطور کامل ممنوع کرد؛ زیرا می‌تواند یک شیرین کننده مناسب برای بیماران دیابتی نوع 2 باشد.

آلرژی دارم، عسل چه کمکی به من میتواند بکند؟

گرده گل موجود در عسل خواص جالب و بی نظیری را در خود داراست. یکی از آنها کمک به درمان آلرژی است! اگر بتوانید عسلی که در نزدیک منطقه ی زندگی خودتان بشکل طبیعی تولید میشود را پیدا کنید، و هر روز مقداری هرچند کم از آن مصرف کنید، گرده های گل موجود در عسل باعث آشنا شدن سیستم دفاعی بدن شما با گل ها و عوامل حساسیت آور گیاهی میشوند. بکشلی که بدنتان یاد میگیرد چطور نباید حساسیتی در مقابل آنها از خود نشان بدهد. این موضوع در طب سنتی از قبل بیان شده بود، که تحقیقات علمی نیز در بررسی خوردن عسل روزانه برای هشت هفته، تاثیر بسیار مثبت آن در درمان آلرژی را تایید کرده اند.

گرده گل یکی از دلایل پر خاصیت بودن عسل است.

نکته مهم: طبیعی بودن عسل برای رفع آلرژی فوق العاده مهم است! طبق تحقیقات جهانی، بیش از دو سوم عسل های فروشگاهی، حتی در کشور آمریکا، عسل طبیعی محسوب نمیشوند!. و بعضا هیچ گرده گلی در آن ها یافت نمی‌شود.

خواص عسل طبیعی برای مردان

باروری مردان و حتی بهره وری جنسی کامل زوجین در هنگام ارتباط با یکدیگر، یکی از کاربرد های مهم عسل طبیعی و ژل رویال اصل است. شاید این سوال ها براتون پیش اومده باشه.

  • زمان ارتباط جنسی قدرت بدنی کافی ندارم، چه کار کنم؟
  • قبل از رسیدن به اوج لذت انزال پیدا میکنم، چه راهی هست؟
  • میخواهم بچه‌دار شوم و باروری اسپرم هایم را افزایش دهم، چه کنم؟

شاید منتظر باشید یک پزشک کنار شما بنشیند و کوهی دارو به شما بدهد! یا معجونی متشکل از چندین ماده را به شما معرفی کند! اما حقیقت این است که این معجون فوق العاده را خداوند قبلا از طریق زنبور های عسل در اختیار ما قرار داده است! از عسل طبیعی استفاده کنید! و کافی است آن را باورد داشته باشیم و مصرف کنیم.

عسل برای مردان خواص بسیاری دارد

چند فرمول معتبر

فرمول تایمزنونیوز برای بهبود کیفیت نعوظ:

یک قاشق چای خوری عسل خام تهیه کنید و یک یا دو حبه سیر را له کرده و با آن مخلوط نمایید. نتیجه را ناشتا (با شکم خالی) میل  بفرمایید. برای سه تا چهارماه، هر روز این کار را تکرار بفرمایید.

فرمول افزایش قدرت جنسی میراکل ( این فرمول از محصول بین المللی میراکل استخراج شده است)

حدود یک قاشق غذا خوری عسل طبیعی را با کمی ‌ژل رویال ( بین یک دهم گرم تا حد اکثر یک گرم) و گرده گل و پودر زنجبیل مخلوط کنید. حدود 45 دقیقه قبل از رابطه جنسی میل نمایید. تا سبب تقویت قوای جنسی شما شود.

توجه: اگر بیماری خاصی دارید، قبل از مصرف موارد یاد شده، با دکتر خود مشورت کنید.

خواص عسل برای زنان

درمان عفونت واژن با ماست و عسل، ویا عسل تها، یکی از روش های طبیعی درمان عفونت های واژن (Yeast infection) است. درمان افونت رحم با عسل یکی از روش های طبیعی درمان عفونت رحم است.

چند دلیل مهم برای استفاده از عسل برای درمان عفونت واژن
چند دلیل مهم برای استفاده از عسل برای درمان عفونت واژن

فرمول های درمانی برای رفع عفونت زنان

قبلا از استفاده از این فرمول ها، ابتدا مطمئن شوید که اولا عسل شما حرارت ندیده و طبیعی است، و ثانیا اینکه خود شما به عسل حساسیت ندارید. (قبلا عسل میل کرده باشید یا به زخم خود مالیده باشید و عوارض حساسیتی در خود ندیده باشید.) البته حساسیت به عسل بسیار نادر است. برای درمان عفونت واژنال با عسل میتوانید از یکی از فرمول های زیر استفاده کنید:

فرمول درمانی استانداردمدیا برای رفع عفونت واژن بانوان

ابتدا واژن را تمیز کنید، سپس 2 قاشق غذا خوری عسل را با یک قاشق غذا خوری ماست ساده مخلوط کنید، ماده حاصله را بر روی واژن و اطراف آن قرار دهید، حدود 10 دقیقه صبر کنید، سپس محل مربوطه را با پارچه مرطوب پاک نمایید. این عمل را هر روز صبح، و هر شب قبل از خواب انجام دهید.

فرمول درمانی عسلی برای رفع عفونت واژن بانوان

خواص عسل برای عفونت بانوان به تنهایی نیز راه گشاست، و میتواند برای درمان مورد استفاده قرار بگیرد، بسیاری از بانوان با عفونت متوسط، گزارش داده اند که عفونت خود را با عسل درمان کرده اند.

عسل طبیعی را روی منطقه آسیب دیده قرار دهید و روی سطح آن را کامل بپوشانید. می‌توانید این کار را در حمام انجام دهید. بگذارید عسل 30 دقیقه روی منطقه باقی بماند. با استفاده از آب گرم عسل را شستشو دهید و منطقه را کامل خشک کنید. این کار را حداقل دو بار در روز انجام دهید تا علائم برطرف شوند.

شاید سایر خواص عسل برای زنان نیز برای‌تان جذاب باشد!

خواص عسل و دارچین

خواص متعددی برای عسل و دارچین در بین مردم مشهور است. که تعدادی از آنها توسط طب سنتی تایید شده و برخی نیز با طب نوین سازگار هستند. در اینجا تعدادی از معروفترین خواص عسل دارچین را طبق تحقیقات کمپانی ndtv بیان میکنیم.

خلاصه ای از خواص معجون عسل و دارچین
خلاصه ای از خواص معجون عسل و دارچین

چطور عسل و دارچین را مصرف کنیم؟ فرمول های زیر بر اساس استاندارد شرکت ndtv است.

فرمول شربت دارچین عسل:

دو قاشق چای خوری عسل سه قاشق چای خوری دارچین، این دو را در مقداری آب مخلوط کنید و در طول روز، میل نمایید.

فرمول بالا مخصوصا برای کاهش کلسترول مناسب است.

فرمولی برای درخشان کردن پوست (خواص عسل برای پوست)

یک قاشق چای خوری عسل خام طبیعی را همراه با یک قاشق چای خوری دارچین مخلوط کرده و بشکل خمری در آورید. سپس بر پوست خود بمالید. 20 دقیقه صبر کنید و سپس با آب ولرم محل مورد نظر را شتسشو دهید. هفته ای یک یا دو بار از این ماسک استفاده کنید تا به امید خدا نتیجه ای مناسب بگیرید.

برای کسب اطلاع بیشتر، می‌توانید به صفحه خواص عسل و دارچین مراجعه فرمایید.

خواص عسل و سیاه دانه چیست؟

این معجون خواص کم نظیری دارد و میتواند به بهبود بیماری های زیادی کمک کند. عسل و سیاه دانه هر کدام به تنهایی خواص فوق العاده ای دارند و وقتی با یکدیگر ترکیب میشوند معجونی عالی درست میشود. در تصویر زیر خلاصه ای از خواص محبوب عسل و سیاه دانه بیان شده است.

گزیده ای از خواص معجون عسل و سیاه دانه

برپایه ی این مقاله، بیست مورد از خواص عسل و سیاه دانه خدمتتان ارائه میشود.

  • سبب تقویت سیستم ایمنی بدن است
  • برای درمان سرماخوردگی های پی در پی مفید است.
  • اگر تب بلغمی ‌و سوداوی باشد، در درمانش موثر است.
  • برای مردان مبتلا به پروستات مفید است. همچنین عفونت های ادراری را درمان می‌کند و ادرارآور است.
  •  سردرد هایی که مرتبط با مزاج سرد هستند را میتوان با این معجون بهبود داد.
  • مالیدن  معجون سیاه دانه و عسل بر پوست، برای درمان جوش های بلغمی‌مفید است. اما توجه داشته باشید که جوش های بلغمی‌بدون التهاب، زیرپوستی و سفت هستند و استفاده از این ترکیب برای جوش های قرمز و پرالتهاب نتیجه عکس خواهد داد و وضع پوستتان بدتر خواهد شد.
  • تاثیر مثبت بر دستگاه گوارش و انگل های روده داراست
  • درمانی برای نفخ معده و دل درد های ناشی از آن است.
  • میتواند برای کمک به پیشگیری و درمان زخم معده به کار برده شود.
  • برای بهبود بیماری های پوستی پیسی و لک مفید هست.
  • سنگ کلیه و مثانه به کمک این معجون درمان می‌شوند.
  • در روزهای پایانی بارداری به کنترل درد و افزایش توان و مقاومت مادران هنگام زایمان کمک می‌کند. توجه داشته باشید حتما با مشورت پزشک زنان و یا  متخصص طب سنتی از این معجون استفاده کنید.
  • شیر مادران شیرده را افزایش میدهد.
  • جلوگیری از ابتلا به بیماری های مزمن و سرطان می‌کند چرا که اثر معجون سیاه دانه به مدت طولانی در بدن باقی می‌ماند.
  • سبب کاهش عارضه های داروهای شیمی‌درمانی بر کلیه ها می‌شود.
  • دشمن افسردگی است.
  • مصرف یک قاشق مرباخوری از ترکیب روغن سیاه دانه و عسل خالص به نسبت مساوی باعث درمان اضطراب و تپش های قلب و تنظیم ضربان قلب می‌شود.
  • سیاه دانه دارای ماده ای هست که در بدن تولید انتی هیستامین می‌کند به همین دلیل برای درمان حساسیت و آسم بسیار مفید است.
  • میل جنسی را بصورت طبیعی افزایش میدهد. (مالیدن جوهر سیاه دانه بر کمر سبب تمدد اعصاب شده و قدرت جنسی را افزایش می‌دهد.)
  • تعداد اسپرم را بیشتر میکند و برای ناباروری های حاصل از کمبود تعداد اسپرم، درمان است.

توجه: مصرف بیش از حد سیاه دانه میتواند سبب مسمومیت و تب شود. لذا تعادل را در مصرف این دانه ی پرخاصیت رعایت فرمایید.

اطلاعات تکمیلی در خصوص خواص عسل و سیاه دانه در صفحه مربوطه در آکادمی عطارخان موجود است.

فرمول های درمانی سیاه دانه و عسل

سیاه دانه برای درمان سردرد و میگرن:

نصف قاشق سیاه دانه آسیاب شده را با نصف قاشق انیسون (دانه هایی شبیه رازیانه دارد) و سه تکه میخک کوبیده شده، مخلوط کنید و با یک لیوان شیر بجوشانید (بهتر است کمی‌عسل خالص نیز اضافه کنید). یک فنجان از این معجون دارویی را می‌توانید در هنگام شروع سردرد و میگرن بنوشید. با روغن سیاه دانه، گیجگاه و شقیقه خود را چرب کنید تا از سردرد خلاص شوید.

سیاه دانه و عسل برای درمان درد و ناراحتی های کلیوی

یک استکان سیاه دانه را در یک لیتر آب بجوشانید و با عسل شیرین کنید و به مدت یک هفته، صبح ناشتا آن را میل نمایید. همچنین می‌توانید یک قاشق غذاخوری سیاه دانه آسیاب شده را با نصف لیوان روغن زیتون مخلوط کرده و به صورت ضماد (یعنی مانند پماد روی یک تکه پارچه تمیز) در آن قسمت از کلیه که احساس درد می‌کنید بگذارید. این عمل را روزانه یک بار و به مدت پنج روز ادامه دهید. هر روز مقداری جعفری را در یک لیوان آب بجوشانید و هفت قطره روغن سیاه دانه را به آن افزوده و صبح و شب یک فنجان میل کنید. این کار را به مدت پنج روز ادامه دهید.

سیاه دانه برای درمان بی اختیاری ادرار:

پوسته تخم مرغ را پس از شستن کامل، با حرارت مقداری تفت دهید و با مقداری سیاه دانه مخلوط کرده و بکوبید تا کاملا نرم شود. یک قاشق چایخوری از این مخلوط را در یک لیوان شیر ریخته و آن را به هم بزنید و صبح و شب، به مدت یک هفته میل کنید.

سیاه دانه و عسل برای درمان دل‌پیچه و درد های روده ای

به مقدار مساوی زیره و نعنا و انیسون را بجوشانید و هفت قطره روغن سیاه دانه به آن اضافه کنید. سپس با عسل خالص آن را شیرین کرده و در موقع دل پیچه و دل درد آن را بنوشید.

خواص عسل کوهی چیست؟ افشای رازی تلخ

عسل وحشی یا عسل کوهی، خیلی از خواص این دو می‌شنویم! اما حقیقت این است که عسل های کوهی، هیچ خاصیت منحصر به فردی ندارند، بلکه خواص آنها به کوهی که عسل از آن گرفته شده است بستگی دارد. اگر در دامنه های کوه گیاه پرخاصیت آویشن روییده باشد، آن عسل خواص عسل آویشن را خواهد داشت. و اگر کوه نزدیک باغات مرکبات شمال باشد، طبیعتا آن عسل کوهی، معادل عسل مرکبات خواهد شد.

برای آگاهی بیشتر از خواص این نوع عسل و سایر انواع دیگر، در جدول زیر بطور مختصر خصوصیات برجسته انواع عسل ذکر شده است. با کلیک بر روی هرکدام نیز می‌توانید اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

خواص عسل وحشی (کوهی) بهبود هضم و اشتها، درمان بیماری‌های تنفسی، بهبود سوخت و ساز بدن، بهبود عملکرد سیستم گردش خون و تقویت سیستم عصبی
خواص عسل گون بهبود عملکرد قلب، کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، جلوگیری از تکثیر سلول‌های سرطانی و تقویت سیستم ایمنی
خواص عسل آویشن بهبود گلودرد، سرماخوردگی و بیماری‌های تنفسی، تقویت عمومی بدن، داشتن اثرات آنتی‌اکسیدانی و ضد سرطانی، خواص ضدالتهابی، بهبود گوارش و بهبود زخم‌ها
خواص عسل کنار تقویت سیستم ایمنی، تقویت ویژه قوای جنسی، بهبود وضعیت قلب، درمان سرطان معده و استخوان و درمان بیماری‌های پوستی
خواص عسل مانوکا بازسازی بافت زخم‌ها، پیشگیری و درمان آکنه، محافظت از پوسیدگی دندان، درمان گلو درد و درمان اختلالات گوارشی
خواص عسل با موم بهبود گلودرد و خشکی گلو، کمک به درمان بیماری‌های دهان و لثه، خنثی نمودن رادیکال‌های آزاد، بهبود عملکرد کبد، افزایش انرژی بدن به طور طبیعی و تنظیم مناسب متابولیسم گلوکز
خواص عسل اکالیپتوس علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را برطرف می‌کند، به درمان‌های تنفسی و سایر عفونت‌ها کمک می‌کند، فعالیت سیستم ایمنی بدن را تقویت و یبوست و ورم معده را نیز برطرف می‌نماید.
خواص عسل یونجه جلوگیری از رشد باکتری‌های مضر ایجاد کننده آکنه، زخم، اسهال و زخم معده، حاوی تعداد زیادی فلاونوئید است که در مبارزه با آسیب‌های رادیکال‌های آزاد در بدن کاملاً مؤثر است و حاوی بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز برای رشد و تکثیر باکتری‌های مفید در دستگاه گوارش است که سلامت روده را تقویت می‌کند.
مختصری از خواص انواع عسل

و اما راز تلخ…

اما راز تلخ این است که متاسفانه باید گفت ارگانیک و طبیعی بودن عسل در دوره ی ما، ربطی به کوهی یا وحشی بودن آنها ندارد. چراکه افرادی که قصد سود جویی داشته باشند، در همان جنگل کندو ها را زیر نظر میگیرند، و به آنها غذا میدهند که این غذا میتواند غیر استاندارد باشد و تقریبه همه ی کار هایی که یک زنبوردار متقلب میتواند انجام دهد، آنها نیز میتوانند با آن کندو های وحشی یا کوهی انجام بدهند.

البته عبارت عسل وحشی، میتواند به معنی برداشت عسلی باشد که در صخره ها و توسط زنبور هایی تولید میشود که به هیچ وجه دخالتی توسط انسان در تولید آنها صورت نگرفته است. اما در زمان ما، چنین عسل هایی تقریبا نایاب است. چرا که برای زنبور دار صرفه ی اقتصادی ندارد. و اگر هم پیدا شود قیمت آن فوق العاده گزاف خواهد بود. اگر شخصی ادعا کند که چنین عسلی دارد، چنین ادعایی به سادگی قابل اثبات نیست.

اما خبر خوب این است که اگر شما عسل را از یک زنبوردار با وجدان و کاربلد دریافت کنید، به خواص ویژه ی عسل دست خواهید یافت! ولازم نیست عسلی بخورید که اسم کوهی یا وحشی روی آن باشد. عسلی که طبیعی تولید شود خواص بینظیری دارد که به گوشه ای از این خواص در این مقاله اشاره شد.

ملاحضات و عوارض جانبی عسل

اگرچه عسل ماده ی فوق العاده ایست، اما مانند هر ماده ی خوراکی دیگر، قبل از مصرف بهتر است به عوارض آن هم توجه شود. پس به نکات زیر توجه کنیم:

  • هرگز عسل را به بچه های زیر 2 سال ندهید. چرا که معده ی آنها توانایی کافی برای هضم عسل را ندارد. اما برای سن های بالاتر مشکلی نیست.
  • در موارد معدود، برخی افراد به برخی انواع عسل میتوانند آلرژی نشان بدهند. لذا اگر بعد از مصرف عسل احساس میکنید عوارض آلرژی شکل، مانند عطسه و سرفه و… به سراغتان آمده است، برای مصرف عسل با پزشک خود مشورت کنید.
  • اگر دیابت دارید، خوردن عسل بسیار بهتر از شکر است. اما باز هم توجه داشته باشید که طبیعی ترین عسل ها حتی اگر دارای ساکارز صفر هم باشند، باز هم دارای انواع دیگر قند هستند. و ممکن است بسته به نوع دیابت شما، در قند خون شما تاثیر های متفاوت بگذارد. پس اگر از طبیعی بودن عسلی مطمئن بودید، باز هم ابتدا کمی‌از آن را مصرف کنید و تاثیر آن را چک کنید.
  • اگر داروی خاصی مصرف میکنید، از پزشک خود بپرسید که آن دارو با چه چیز هایی تداخل دارد. و آن ها را مصرف نکنید.

جمع‌بندی

امیدواریم پس از خواندن این مقاله، نگاه شما نسبت به فواید و خواص عسل طبیعی، به عنوان یک غذا و داروی کاربردی، تغییر کرده باشد. تلاش ما بر این بود تا با ذکر منابع علمی در هر بخش، اطمینان از صحت محتوا را در خواننده ایجاد نماییم. باید توجه شود که خواص درمانی اشاره شده برای عسل، مربوط به نوع طبیعی و تولید شده توسط زنبور عسل می‌باشد؛ نه انواع مصنوعی آن. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که بعضا افراد با مصرف عسل، تغییری در وضع سلامتی خود احساس نمی‌کنند؛ زیرا نمی‌دانند که عسل مصرفی آن‌ها عسل نیست!

4.2/5 – (10 امتیاز)

به این post امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *