نسل کشی زنبورها ممکن است توسط حشره کش هایی ایجاد شده باشد که باعث می شود زنبورها نتوانند در یک خط مستقیم راه بروند

مرگ اسرارآمیز تعداد زیادی زنبور عسل در اوایل این قرن نشانه ای برای تمدن بشر بود. برخی از زنبورداران در اثر پدیده‌ای که “اختلال فروپاشی کلونی” نامیده می شود و اولین بار در سال 2006 شناسایی شد، شاهد مرگ ناگهانی و مرموز نیمی از زنبورهای خود بودند. از آنجایی که بیشتر کشاورزی انسان برای بارور کردن و گرده افشانی محصولات خود به زنبورها وابسته است، انسان ها به طور واقعی برای بقای خود به زنبورها وابسته هستند – شاید حتی بیشتر از آن که ما به میوه های کشاورزی خود وابسته باشیم. به هر حال، ما می‌توانیم گیاهان بارده بکاریم و رشد کنیم، اما این گیاهان بدون کمک گرده‌افشان میوه نمی‌دهند.

اختلال فروپاشی کلونی در نهایت با دسته ای از حشره کش های ساخت بشر به نام نئونیکوتینوئیدها مرتبط شد. همانطور که از نام آن مشخص است، نئونیکوتینوئیدها از نظر شیمیایی شبیه نیکوتین هستند که خود یک حشره کش طبیعی است. علاوه بر اینکه نئونیکوتینوئیدها با کاهش جمعیت زنبور عسل مرتبط هستند، آشکارا اثرات بیشتری در زنجیره غذایی داشتند – آسیب رساندن به جوامع پرندگان، نفوذ به پناهگاه های ملی حیات وحش و شاید بر رشد مغز انسان. شیمیدانان و افراد عادی سالها مشاهده کرده اند که نئونیکوتینوئیدها به سیستم عصبی آسیب می رسانند. این صرفاً یک سؤال کمی است که چگونه این اتفاق می افتد.

اما در حالی که نئونیکوتینوئیدها با اختلال فروپاشی کلونی مرتبط بودند، دقیقاً مشخص نبود که این حشره کش با زنبورها چه می کند. اکنون، یک مطالعه جدید پاسخ به این سوال را کمی آسان‌تر کرده است: زنبورهای عسل که در معرض نئونیکوتینوئیدها – و همچنین در معرض یک حشره‌کش جداگانه، سولفوکسافلور هستند – راه رفتن در یک خط مستقیم را دشوارتر می‌کنند. به عبارت دیگر، به نظر می رسد آنها را به گونه ای مست می کند که آنها را آسیب پذیر می کند.

برای زنبورهای عسل، راه رفتن یا راه نرفتن در یک خط مستقیم مشکل بزرگی است. زنبورهای عسل با استفاده از یک رقص تکان دادن که به شدت به طراحی رقص بستگی دارد با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. زنبورهای عسلی که در حفظ خط مستقیم مشکل دارند، نمی‌توانند به درستی پرواز کنند یا حرکت کنند و زنبورهای کارگر را در برابر تهدیدات کشنده آسیب‌پذیرتر می‌کنند. به این ترتیب، این آزمایش‌ها پیامدهای جدی برای آینده کلنی‌های زنبور عسل داشت.

پارکینسون توضیح داد: «این حشره‌کش‌ها تا حدودی مشابه نیکوتین در سیستم عصبی عمل می‌کنند، زیرا به همان نوع گیرنده‌ای متصل می‌شوند که نیکوتین انجام می‌دهد.

دانشمندان توانایی زنبورها را برای انجام رفتارهای هدایت شده بصری آزمایش کردند، زیرا این مجموعه مهارت کلید رمزگذاری زنبورها و پاسخ دادن به آنچه می بینند است. دکتر راشل پارکینسون، استاد جانورشناسی در دانشگاه آکسفورد و مشاور متخصص، این به نوبه خود به آنها اجازه می‌دهد تا خود را در طول پرواز جهت‌گیری و تثبیت کنند و همچنین بتوانند به کندو و مکان‌های جستجوی غذا بروند و بروند. برای مطالعه، از طریق ایمیل به Salon گفته شد.

پارکینسون، به عنوان یک سلب مسئولیت، خاطرنشان کرد که این آزمایش‌ها روی «زنبورهای متحرک» بود، نه آنهایی که در میانه پرواز بودند. پارکینسون گفت: “ما هنوز باید بفهمیم که آیا اثرات مشابهی در زنبورهای پرنده وجود دارد یا خیر.”

در مورد زنبورهای متلاطم، محققان دریافتند که حشره کش های مورد بحث به طور غیرقابل انکاری حفظ مسیر مستقیم را برای آنها دشوارتر می کند.

پارکینسون توضیح داد: «این حشره‌کش‌ها تا حدودی مشابه نیکوتین در سیستم عصبی عمل می‌کنند، زیرا به همان نوع گیرنده‌ای متصل می‌شوند که نیکوتین انجام می‌دهد. با این حال، این حشره‌کش‌ها را نمی‌توان به راحتی نیکوتین تجزیه کرد. هنگامی که در معرض حشره‌کش‌ها قرار می‌گیرند، نورون‌ها بیش از حد برانگیخته می‌شوند و این می‌تواند منجر به اثرات مختلفی شود، از جمله تغییر در بیان گیرنده (به عنوان یک مکانیسم پیشگیرانه) و سمیت عصبی (زمانی که حشره کش ها قابل تجزیه نیستند). نتیجه نهایی این است که گونه‌های فعال اکسیژن – نوعی مولکول ناپایدار که حاوی اکسیژن است و می‌تواند داخل سلول‌ها را خراب کند – تولید می‌شود.

پارکینسون به Salon گفت: “اینها می توانند به نورون ها آسیب برسانند و منجر به تغییر عملکرد یا مرگ سلولی (آپوپتوز) شوند.

جی فلدمن، مدیر اجرایی یک سازمان غیرانتفاعی 501(c)3 که در سال 1981 برای افزایش آگاهی در مورد استفاده از آفت کش های سمی موسوم به Beyond Pesticides تاسیس شد، نگرانی های نویسندگان مطالعه را در تماس با Salon تکرار کرد.

فلدمن به سالون نوشت: “مانند هر موجود زنده ای، سیستم حسی زنبور را قادر به عملکرد می کند. اگر عملکرد مغز، همانطور که این مطالعه نشان می دهد، تغییر کند، ارگانیسم نمی تواند به طور طبیعی عمل کند.” ما می دانیم که اثرات مشابه سیستم عصبی در افرادی با آسیب پذیری های مشابه رخ می دهد.

پارکینسون توضیح داد: “زنبورها برای خدمات گرده افشانی که ارائه می دهند برای انسان بسیار مهم هستند.” بدون زنبورها، ما به سادگی نمی توانیم حجم غذای مورد نیاز خود را تولید کنیم که این یک بحران جهانی خواهد بود.

نئونیکوتینوئیدها علاوه بر اینکه راه رفتن در یک خط مستقیم را برای زنبورها دشوارتر می‌کنند، با زنبورها از دست می‌دهند که ابتکار علوفه‌جویی را از دست می‌دهند و آن‌ها به طور مؤثری غذا می‌جویند. مطالعات آزمایشگاهی همچنین حشره‌کش‌ها را با از دست دادن حس جهت‌گیری زنبورها مرتبط دانسته‌اند. همچنین از طریق مطالعات آزمایشگاهی نشان داده شده است که این دسته از حشره کش ها در هوای سردتر سمی تر می شوند و پیامدهای جدی برای سلامت جمعی زنبورها در فصول نامطلوب دارند. آلودگی حشره کش ها به حدی شدید است که وقتی با عواملی مانند تغییرات آب و هوایی، از دست دادن زیستگاه و از بین رفتن تنوع ژنتیکی ترکیب می شود، زنبورهای آمریکایی در حال حاضر به عنوان “آسیب پذیر” در برابر انقراض طبقه بندی می شوند.

زنبور آمریکایی که رایج‌ترین زنبور مشاهده‌شده در ایالات متحده بود، به میزان 89 درصد از نظر فراوانی نسبی کاهش یافته است و به دلیل تأثیرات فاجعه‌بار و هم افزایی تهدیدات از جمله از دست دادن زیستگاه، آفت‌کش‌ها، بیماری، تغییرات آب و هوایی، رقابت، رو به انقراض است. با زنبورهای عسل و از دست دادن تنوع ژنتیکی، “مرکز تنوع زیستی در بیانیه ای در آن زمان توضیح داد. در 20 سال گذشته، زنبور عسل آمریکایی حداقل از هشت ایالت، عمدتاً در شمال شرقی ناپدید شده است، و در بسیاری از ایالت‌های دیگر به شدت کاهش یافته است.»

پیامدهایی برای مشکل آلودگی حشره کش نه تنها برای زنبورها، بلکه برای انسان نیز وجود دارد.

پارکینسون توضیح داد: “زنبورها برای خدمات گرده افشانی که ارائه می دهند برای انسان بسیار مهم هستند.” بدون زنبورها، ما به سادگی نمی‌توانیم حجم غذای مورد نیاز خود را تولید کنیم، که یک بحران جهانی خواهد بود. بنابراین درک اینکه چگونه فعالیت‌های انسانی بر زنبورها و سایر گرده‌افشان تأثیر می‌گذارد بسیار مهم است تا بتوانیم تغییراتی را که باید انجام شود، ارزیابی کنیم.»

به این post امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *