خواص عسل آویشن- عطارخان

خواص عسل آویشن، گردهمایی عطر و طعم و سلامتی (2021)

مقدمه

عسل آویشن یک ماده شیرین است که با رایحه بسیار خاص، عطر و طعم بی‌نظیر و رنگ زیبایش شناخته می‌شود. خواص عسل آویشن (در کنار توجه به خواص عسل طبیعی بطور کلی) مورد توجه جهانیان بوده و مطالعات بین‌المللی انجام شده در خصوص آن، گویای این مطلب است. این گیاه گل‌هایی دارد که زنبورهای عسل را به سوی خود جلب می‌کند. مانند گیاه آویشن، عسل برآمده از آن نیز معطر است و دارای فواید زیادی است که بسیار مورد استقبال قرار می گیرد. این عسل به دلیل خواص ضدعفونی کننده و التیام بخش و همچنین ترکیب بسیاری از مزایای دیگر برای بدن، شناخته شده است. بسیاری از عفونت‌ها را برطرف می‌کند و اغلب برای پیشگیری از بیماری‌های عفونی‌، تنفسی و گوارشی توصیه می‌شود.

آویشن چیست؟

آویشن گیاهی است که از خانواده گیاهان Lamiaceae است. این گیاه به طول 10 تا 40 سانتی‌متر، با ساقه‌های چوبی، قائم یا صعودی و بسیار منشعب، به شکلی ویژه معطر است. این گیاه در باغ‌ها یا مزارع به عنوان گیاه علفی یا دارویی رشد می‌کند. برگ‌ها بیضی شکل، بسیار کوچک و معطر هستند. گل‌های صورتی یا تقریباً سفید به طول 4 تا 6 میلی‌متر در طول تابستان ظاهر می‌شوند.

گیاه آویشن در پخت و پز استفاده و دارای عطر و بویی استثنایی است. همچنین غنی از روغن‌های اساسی است که ترکیبات اصلی آن تیمول و کارواکرول هستند. آویشن گیاهی عسلی است که عسل تولید شده از آن به دلیل طعم و رایحه و همچنین خواص درمانی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

عسل آویشن چیست و چگونه به دست می آید؟

گیاه آویشن شهدی را ترشح می‌کند که زنبور، عسل را از آن تولید می‌کند. شهد مایعی شیرین است که در گل‌های آویشن یافت می‌شود. برداشت آن توسط زنبورهای عسل، به ویژه زنبورهای کارگر، صورت می‌گیرد. هنگامی که زنبورها با معده پر از شهد خود به کندو می‌رسند، این مایع شیرین را به صورت قطرات ریز به سایر زنبورها برمی‌گردانند. برای این کار زنبورهایی که بدنبال غذا رفته بودند، شهد را پس‌ می‌‌زنند و نوک زبان را به سمت دهان زنبورهایی که می خواهند تغذیه کنند فشار می‌دهند. به این نوع تغذیه دهان به دهان، تروفالاکسی گفته می‌شود.

زنبورها چندین بار شهد را دوباره جمع می‌کنند و با بزاق خود مخلوط می‌کنند. مخلوط بدست آمده هنوز بیش از حد مایع است. برای این کار زنبورها سلول‌ها را تهویه می‌کنند تا بعد از 2 تا 3 روز بین 15 تا 20٪ آب باقی بماند. در این مرحله، عسل رسیده است و زنبورها با درپوش موم سلول را می بندند. بنابراین عسل در سلول‌هایی که مهر و موم شده‌اند ذخیره می‌شود.

برای بدست آوردن عسل آویشن، کندوها در زمان گلدهی در نزدیکی این گونه گیاهی قرار می‌گیرند و جمع‌آوری آن‌ها در زمان انتهای برداشت عسل انجام می‌شود.

ویژگی‌های عسل آویشن چیست؟

با طعمی برجسته و لطیف، ترکیبی از شیرینی عسل و طعم لطیف آویشن است. این طعم قاطعِ شیرینی بی‌نظیر با طول مدت ماندگاری قابل توجه در دهان متمایز می‌شود.

رنگ عسل آویشن قرمز و سرخ است که در صورت متبلور شدن (رُس بستن)، روشن‌تر می‌شود.

عسل آویشن با عطر شدید و بی نظیر مشخص می‌شود.

بافت آن در آغاز برداشت یا در لحظه استخراج مایع است، سپس هنگامی که عسل به طور طبیعی جامد می‌شود (یا متبلور می‌شود) خامه‌ای و صاف است.

خواص عسل آویشن چیست؟

عسل آویشن غنی از فلاونوئیدها، ویتامین‌ها، اسیدهای آمینه و مواد معدنی است. از این رو، عسل آویشن دارای خواص زیر است:

اثرات آنتی اکسیدانی

این اجزا شامل غلظت بالای آنتی اکسیدان، پلی فنول و فلاونوئیدها هستند. این اجزا با خواص آنتی‌اکسیدانی مشخص می‌شوند. آنتی اکسیدان ها به خنثی سازی رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند. رادیکال‌های آزاد باعث پیری زودرس پوست می‌شوند و همچنین به توسعه بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های تحلیل برنده، بیماری‌های قلبی‌، انواع مختلف سرطان، سلولیت، آب مروارید و آسم کمک می‌کنند. به دلیل قدرت آنتی اکسیدانی قوی، عسل آویشن از سلول‌ها در برابر پیری و اثرات مضر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

خواص ضدعفونی کننده

فنل و تیمول موجود در عسل آویشن ضد عفونی کننده‌های نیرومندی هستند که در برابر بیماری‌های عفونی مؤثر هستند. این اجزا، میکروب‌های بیماری‌زای بر روی پوست و غشاهای مخاطی را از بین می‌برند و مرحله بهبود را تسریع می‌کنند. عسل آویشن از کارواکرول، لینالول‌، تیویانول، آلفا ترپینول، ژرانیول یا پاراسیمن تشکیل شده است. این مولکول‌ها به آن خاصیت ضدعفونی کنندگی نیز می‌دهند.

اثرات ضدباکتریایی

اسیدهای آمینه، به طور خاص تیمول و کارواکرول، با فعالیت ضد باکتریایی شناخته می‌شوند. آن‌ها در بازسازی و بهبود اپیدرم نقش دارند. عملکرد این ترکیبات به غشای سلولی باکتری‌ها آسیب می‌رساند و از تکثیر آنها جلوگیری می‌کند. PH اسیدی و میزان رطوبت کم عسل آویشن همچنین از رشد باکتری جلوگیری می‌کند.

اثرات در واکنش‌های متابولیکی

عسل آویشن حاوی ویتامین های A ، C ، D و K است که در بسیاری از واکنش‌های متابولیک در بدن نقش دارد. ویتامین A یک آنتی‌اکسیدان است. ویتامین C برای دفاع ایمنی ضروری است و از پیری سلول محافظت می‌کند. ویتامین D، که قدرت دفاعی بدن را تقویت می‌کند، برای عملکرد بدن ضروری است و این در حالی است که نقشی اساسی در جذب کلسیم و فسفر توسط استخوان‌ها را دارد. ویتامین K در لخته شدن خون نقشی ایفا می‌نماید.

خواص ضد آلرژی

محتوای بالای کوئرستین در عسل آویشن با خواص ضد آلرژی مرتبط است. کوئرستین یک فلاونوئید است که با جلوگیری از ترشح هیستامین، واکنش‌های آلرژیک و علائم آلرژی بهاری را کاهش می‌دهد. کوئرستین غشای ماست سل را که مسئول ترشح هیستامین (ماده‌ای که باعث خارش، عطسه یا تورم در یک منطقه آلرژیک می‌شود) است، تثبیت می کند.

این خاصیت جزء خواص عسل و دارچین بصورت ترکیب شده نیز می‌باشد.

خواص ضدقارچی

عسل آویشن با ویژگی‌های ضد قارچی مشخص می‌شود که از تکثیر قارچ‌ها جلوگیری می‌کند. عصاره آویشن موجود در عسل آویشن دارای فعالیت ضد قارچی است که به درمان عفونت‌های قارچی کمک می‌کند. تیمول همراه با کارواکرول، اثر ضدقارچی عسل آویشن را افزایش می‌دهند.

خواص گوارشی

عسل آویشن راحتی گوارشی را فراهم می‌کند و هضم را بهبود می‌بخشد و در صورت هضم مشکل مؤثر است. این ماده ضمن بهبود مشکلات گوارشی و روده‌ای، به بهبود سلامت دستگاه گوارش نیز کمک می‌کند. این عسل یک محرک هضم کننده و تنظیم کننده متابولیسم هضم است.

خواص ضدالتهابی

عسل آویشن خاصیت ضدالتهابی دارد. این فعالیت ضد التهابی مربوط به عملکرد فلاونوئیدها مانند کوئرستین است که با مهار ترشح هیستامین و سایر واسطه‌های التهاب (پروستاگلاندین‌ها و لکوترین‌ها) درد و تورم را کاهش می‌دهد.

خواص تیونینگ

عسل آویشن حاوی ویتامین‌هایی است که بدن را تقویت می‌کنند. این ویتامین‌ها بدن را با یک اثر انرژی‌زا تحریک می‌کند که با خستگی مبارزه و بهبود جسمی را تسهیل می‌نماید.

خواص تسکین دهنده

عسل آویشن دارای خواص آرام بخشی است که باعث تقویت خواب می‌شود. از طریق فعالیت‌های تیمول، دستگاه تنفسی و بیماری‌های مختلف التهابی را نیز تسکین می‌دهد.

خواص عسل آویشن برای معده (دستگاه گوارش)

این عسل دارای خواص دارویی است که سیستم هاضمه را تحریک و از اختلالات مختلف دستگاه گوارش از جمله ورم معده، زخم معده، قولنج و کولیت جلوگیری می‌کند. همچنین ضد اسپاسم دستگاه گوارش است. بنابراین، هضم غذا را تسهیل و انقباضات عصبی معده و روده را آرام می‌نماید. از سویی دیگر، از طریق فعالیت‌های ضدانگلی، به از بین بردن انگل‌های روده کمک می‌کند. این عمل یک اثر ضدباکتریایی بر روی باکتری‌هایی است که اغلب علت اسهال و اسهال خونی هستند.

عسل آویشن اصل به شما امکان می‌دهد سیستم گوارشی سالمی داشته باشید و دردهای معده را تسکین دهید. این ماده با کاهش باکتری‌های مضر و تقویت و توسعه پروبیوتیک‌ها یا رشد باکتری‌های خوب در سیستم هضم، به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌نماید.

خواص عسل آویشن اصل برای سیستم تنفسی

فواید عسل آویشن در سلامت دستگاه تنفسی مشهود است. این محصول به ریه‌ها سود می‌رساند و علائم تنفسی را تسکین می‌دهد. خواص ضدمیکروبی و ضدباکتریایی با پاکسازی مخاط و آرام‌سازی مجاری تنفسی، عفونت‌های ریوی را درمان می‌کند. این یک خلط آور است که باعث ترشح مخاط می‌شود، بنابراین ریه‌ها و مجاری تنفسی آزاد می‌شود.

از این رو می‌توان از عسل آویشن برای درمان سرفه و برونشیت استفاده نمود. خواص ضدالتهابی و آنتی‌هیستامین، به کاهش علائم آسم و سرفه به دلیل آلرژی کمک می‌کند. بنابراین به لطف فواید عسل آویشن، تسکین عفونت‌های دستگاه تنفسی، سرماخوردگی یا گلودرد امکان پذیر است.

فواید این عسل در سطح سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن به ما امکان می‌دهد تا با بیماری‌ها و عوامل بیماری‌زا (ویروس‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها و  انگل‌ها) مبارزه کنیم. عسل آویشن منبع بسیار خوبی است که به ما امکان می‌دهد سیستم ایمنی بدن خود را در برابر التهاب تقویت کنیم. این منبع آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها، سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کند و توانایی دفاع طبیعی را برای مبارزه با عفونت‌ها یا ویروس‌ها بهبود می‌بخشد. فواید این عسل، به عملکرد مناسب سیستم ایمنی و حفظ مقاومت آن کمک می‌نماید.

خواص عسل آویشن در بهبود زخم‌ها

از آن برای تسریع روند بهبودی زخم‌ها استفاده می‌شود. این قدرت بهبودی عالی به وجود فنل‌ها، در این مورد تیمول و کارواکرول مرتبط است. این عسل زخم‌های داخلی (زخم‌های دهان، سیستم هاضمه) و خارجی (زخم‌های سطحی، سوختگی‌ها و زخم‌‌های بستر) را درمان می‌نماید. این ویژگی در زمینه پزشکی از سوی جراحان بسیار مورد توجه قرار می گیرد جایی که عسل آویشن توسط آن‌ها برای تسریع در ترمیم زخم‌های عمیق جدی یا سطحی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عسل به صورت کمپرس استریل اعمال می‌شود و به عنوان پانسمان عمل می‌کند. بنابراین عسل آویشن غیر آلوده در بهبود زخم های خاص بسیار مؤثر است.

خواص درمانی عسل آویشن با اثرات مفید بر روی زخم‌های وریدی و پوستی ارتباط دارد. عسل آویشن باعث ضدعفونی و تسریع ترمیم زخم می‌شود. همچنین درد و مدت زمان زخم‌های موضعی دهان را کاهش می‌دهد.

توجه شود که بازسازی بافت زخم‌ها، جزء خواص عسل مانوکا نیز می‌باشد.

زخم‌های آلوده

قدرت ترمیم عسل آویشن بر روی زخم‌های آلوده (زخم‌هایی که دچار عفونت شده‌اند) مشهود است. بهبود سریع و تمیز را با کاهش قابل توجهی در میکروب‌ها، به ویژه باکتری‌ها، بهبود می‌بخشد. خواص ضدباکتریایی عسل آویشن در زخم‌های آلوده به ضایعات دیابتی یا برش‌های جراحی نشان داده شده است.

علاوه بر این، عسل آویشن به از بین بردن بوهای نامطبوع یا بد برخی زخم‌های آلوده کمک می‌کند. عسل آویشن دفاع طبیعی بدن را تحریک می‌کند. بنابراین، با عملکرد ضدباکتریایی، در درمان زخم‌های آلوده مبتلایان به HIV / AIDS و اشخاصی که ضعف سیستم ایمنی دارند، مؤثر است.

سوختگی‌ها

استفاده فوری از عسل آویشن بر روی سوختگی‌ها باعث ترمیم و بازسازی سریعتر پوست می‌شود. این عسل در صورت سوختگی سطحی درجه یک بسیار مؤثر است. همچنین زمان بهبودی را تسریع می‌نماید.

زخم‌های تحت فشار

زخم‌های تحت فشار یا نکروز بافتی را می‌توان با عسل آویشن درمان کرد. این کار باعث بهبود ظاهر پوست و جلوگیری از تکثیر میکروب‌ها می‌شود. از این رو می‌توان از عسل آویشن با خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی در درمان زخم‌های تحت فشار، به منظور تقویت تکثیر سلولی و بهبود سریع استفاده نمود.

4.6/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *