چگونه عسل می تواند به کاهش سطح قند خون و تری گلیسیرید شما کمک کند؟

  • یک مطالعه جدید نشان داد که مصرف عسل با کاهش سطح قند خون ناشتا مرتبط است.
  • آنها همچنین دریافتند که خوردن عسل با سطوح پایین تر کلسترول تام و تری گلیسیرید نیز مرتبط است.
  • به نظر می رسد عسل شبدر و عسل خام فرآوری نشده برای بهبود کنترل قند خون و سطح چربی مفید هستند.

عسل یک شیرین کننده طبیعی است که وقتی به درستی جمع آوری و ذخیره شود هرگز خراب نمی شود و طبق بررسی جدید تحقیقات، ممکن است فوایدی برای سلامت قلب و متابولیک نیز داشته باشد.

بررسی های تغذیهاخیراً یک مرور سیستماتیک و متاآنالیز منتشر شده است که اثرات عسل به ویژه عسل خام و شبدر را بر عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی و دیابت ارزیابی می کند.

نویسندگان دریافتند که مصرف عسل با کاهش سطح قند خون ناشتا و همچنین کاهش سطح کلسترول تام و تری گلیسیرید مرتبط است. این ممکن است به کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی و دیابت کمک کند.

جیمی پوپ، استادیار تغذیه بیان می‌دارد: «من فکر می‌کنم پیام این مطالعه این است که جایگزین کردن برخی از قندهای تصفیه‌شده با عسل که قبلاً مصرف می‌کنید، ممکن است فوایدی داشته باشد.

جایگزینی قندهای تصفیه شده با عسل در طول زمان ممکن است اثرات مثبتی برای مردم داشته باشد.

استفانی شیف، متخصص تغذیه ثبت شده و متخصص مراقبت و آموزش دیابت گواهی شده در بیمارستان هانتینگتون در هانتینگتون، نیویورک، به Healthline گفت: «بیش از 100 سازمان در سراسر جهان به طور رسمی سیستم GRADE را تأیید می کنند. “به نظر می رسد این یک متاآنالیز قوی و جامع با حجم نمونه بزرگ باشد.”

این مرور شامل 18 کارآزمایی کنترل‌شده، با مجموع 1105 شرکت‌کننده بود. کارآزمایی‌های مختلف افزایش مصرف عسل را با رژیم‌های غذایی معمول شرکت‌کنندگان، مصرف ساکارز یا مصرف شربت ذرت با فروکتوز بالا مقایسه کردند.

نویسندگان شواهدی با قطعیت پایین پیدا کردند که مصرف عسل را با بهبود کنترل قند خون و کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید لیپوپروتئین کم چگالی “بد” مرتبط می‌داند. آنها شواهدی با قطعیت بالا پیدا کردند که عسل را با افزایش سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا “خوب” مرتبط می کند. البته تحقیقات اضافی ممکن است به بهبود قطعیت شواهد موجود کمک کند.

اما لینگ، دکترا، RDN، مدیر رژیم غذایی در دانشگاه جورجیا در آتن و سخنگوی ملی آکادمی تغذیه، گفت: «علم مصرف عسل و بیماری‌های متابولیک قلبی یک موضوع محبوب برای محققان است، زیرا مزایای بالقوه سلامتی بیشتری آشکار می‌شود. او افزود: «اگرچه چندین مطالعه نشان داده‌اند که عسل در یک الگوی غذایی مغذی می‌تواند نشانگرهای سلامتی را بهبود بخشد، مطالعات تحقیقاتی بیشتری برای اثبات این امر مورد نیاز است.»

همچنین برای یادگیری به تحقیقات بیشتری نیاز است چرا که عسل بر سطح قند و چربی خون ناشتا تأثیر می گذارد. اگرچه عسل عمدتاً از قندهای گلوکز و فروکتوز تصفیه نشده تشکیل شده است، اما حاوی ترکیبات دیگری است که ممکن است اثرات قلبی متابولیک داشته باشند. عسل همچنین حاوی آب و مقدار کمی گرده، ویتامین ها، مواد معدنی مانند پتاسیم و منیزیم و آنتی اکسیدان است. آن را نیز [contains] پاپ گفت: برخی از مواد شیمیایی گیاهی مانند فلاونوئیدها که ممکن است در تأثیرات قلبی متابولیک مثبت آن نقش داشته باشند.

عسل همچنین دارای خواص پری بیوتیک است، به این معنی که منبع غذایی برای باکتری های مفید روده شما است. سطوح سالم باکتری های مفید ممکن است به کاهش التهاب در بدن شما کمک کند، که ممکن است خطر برخی از بیماری ها را کاهش دهد.

شیف گفت: بیماری هایی مانند دیابت، بیماری قلبی و آرتریت شرایط التهابی هستند.

اگرچه به نظر می رسد عسل دارای برخی فواید تغذیه ای است، اما همچنان حاوی قند زیادی است و کالری بالایی دارد. کالری عسل در هر قاشق غذاخوری بیشتر از شکر تصفیه شده است. در هر قاشق غذاخوری 64 کالری دارد در حالی که شکر 49 کالری دارد. پوپ گفت: اگر زیاد استفاده کنید، این می تواند منجر به اضافه وزن شود. اما عسل کمی طعم شیرین‌تری نسبت به شکر دارد، بنابراین مقدار کمتر آن می‌تواند همان شیرینی را ایجاد کند، به این معنی که ممکن است بتوانید کمتر از آن استفاده کنید.

پوپ و شیف توصیه می کنند که عسل را در حد اعتدال مصرف کنید و از آن برای جایگزینی شیرین کننده های تصفیه شده در رژیم غذایی خود استفاده کنید، نه اینکه آن را به الگوی غذایی فعلی خود اضافه کنید.

می توانید به جای خوردن ماست از پیش شیرین شده یا قرار دادن عسل روی پنکیک یا وافل، عسل را به ماست ساده اضافه کنید. می توانید از عسل در چای استفاده کنید یا روی نان تست به جای مربا. می‌توانید بلغور جو دوسر را با عسل شیرین کنید یا از عسل در سس سالاد خانگی استفاده کنید. جایگزین کردن عسل به جای شکر تصفیه شده ممکن است در برخی از دستور العمل ها بهتر از سایرین عمل کند.

هیچ ماده غذایی، از جمله چند قاشق غذاخوری عسل در روز، با در نظر گرفتن سایر عوامل کلیدی سبک زندگی، بهبود سلامتی را تضمین نمی کند.

نیازهای تغذیه‌ای فردی، خاص هستند و بر اساس سن، شرایط سلامتی و مصرف دارو متفاوت است. یک متخصص تغذیه می تواند به شما کمک کند تا عسل را به شیوه‌ای صحیح در الگوی غذایی خود بگنجانید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *