خواص عسل با موم- عطارخان

فواید و خواص عسل با موم (2021)

در سال‌های اخیر، با گسترش عرضه عسل‌های بدون موم، مصرف عسل با موم قدری عجیب و جدید است. اما باید دانست که خواص عسل با موم (ضمن دارا بودن کلیه خواص عسل)، بسیار بیشتر از نوع بدون موم آن است. در این نوشتار، این موضوع و مطالب پیرامون آن با جزییات بیان خواهد شد.

قبل از اختراع و بکارگیری دستگاه استخراج عسل از موم، تقریباً تمام عسل‌های تولید شده به صورت موم‌دار عرضه می‌شد. با اینکه امروزه بیشتر عسل‌ها بصورت استخراج شده از موم یا شهد عرضه می‌شوند، اما عسل با موم هنوز هم در بین مصرف‌کنندگان محبوب است: هم برای خوردن “همانطور که هست”؛ و هم برای ترکیب با عسل استخراج شده (شهد).

ساختار شش ضلعی و مومی شکلی که توسط زنبورها ساخته شده است برای ذخیره عسل، گرده گل و تولد و پرورش لاروهای جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد. عسل با موم (یا شانه عسل)، عسلی است که توسط زنبورهای عسل در شانه‌های تازه ساخته شده بدون لارو ذخیره می‌شود. بنابراین، عسل با موم از برش یک قطعه از عسل ساخته شده توسط زنبور عسل تشکیل شده، که زنبوردار به طور مستقیم از کندو به ظرف منتقل نموده و عرضه می‌نماید. به عبارت دیگر، این محصول بسیار خالص، دستکاری نشده و ماندگاری طولانی  دارد.

خواص عسل با موم

به عنوان یک محصول خالص، حاوی عسل، موم، بره‌موم و برخی از گرده‌ها می‌باشد که می‌توان ویژگی‌های زیر را برای آن برشمرد:

  • ظرفیت آنتی اکسیدانی بالا: شانه عسل شامل مقدار بسیاری آنتی‌اکسیدان فنولیک، فلاونوئیدها و عسل طبیعی است. بنابراین، عسل با موم به سلول‌ها در برابر استرس اکسیداتیو کمک نموده و رادیکال‌های آزاد را خنثی و این امکان را می‌دهد که سلول‌ها سلامت خود را حفظ نموده و از آسیب‌های ناشی از پیری سلول جلوگیری گردد.
  • سهم تغذیه اضافی: عسل، بره‌موم، گرده و موم در عسل با موم یافت می‌شود. یعنی در مقایسه با مصرف عسل بصورت شهد، مواد مغذی بیشتری نظیر ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه دریافت می‌شود.
  • کمک به درمان بیماری‌های دهان و لثه: محصولی که با جویدن مصرف می‌شود، امکان ماندگاری بیشتر در دهان را فراهم می‌کند. فعالیت ضدمیکروبی مناسب عسل به دلیل وجود پروکسید هیدروژن است. این ماده درمان علائم مرتبط با بیماری‌های دهان و لثه را تسهیل می‌نماید.
  • بهبود گلودرد و خشکی گلو: به همان دلیلی که در بالا ذکر شد، وجود بره‌موم و عسل در بهبود خارش و گلودرد کمک می‌کند. با تماس مستقیم با گلو، بلافاصله تسکین بزرگی از طریق یک غذای خوشمزه، سالم و خالص مشاهده می‌شود!
  • در مصرف عسل با موم این اطمینان وجود دارد که محصول زنبور عسل تمام ذات و خواص خود را حفظ کند، زیرا سلول‌ها حتی باز نشده‌اند.

تکه‌هایی از عسل با موم- خواص عسل با موم- عطارخان

  • مطالعات علمی وجود دارد که نشان می‌دهد عسل با موم به کاهش سطح آنچه که “کلسترول بد” شناخته می‌شود کمک می‌کند و “کلسترول خوب” را افزایش می‌دهد.
  • دارای اثرات آنتی‌اکسیدانی است که به محافظت از کبد کمک می‌کند. این امر، در آزمایشی در کره جنوبی با افرادی که از کبد چرب رنج می‌برند، انجام و مورد تأیید قرار گرفت. افراد این محصول را به مدت 24 هفته مصرف کردند و پس از این مدت مشخص شد که عملکرد کبد آن‌ها به طور قابل توجهی بهبود یافته است.
  • مصرف عسل با موم باعث تنظیم مناسب متابولیسم گلوکز در بدن می‌شود.
  • آنتی‌اکسیدان‌های موجود در عسل با موم می‌توانند از سلامت قلب پشتیبانی کنند. از آنجا که عسل منبع غنی از فنل‌ها و سایر ترکیبات آنتی‌اکسیدان است‌، با کاهش خطر بیماری‌های قلبی مرتبط است. (یکی از خواص عسل و دارچین در این راستا می‌باشد.)
  • فواید ضدباکتریایی عسل با موم مجاری تنفسی را تمیز می‌کند که برای درمان سرماخوردگی بسیار مناسب است.
  • افزایش انرژی به طور طبیعی. با توجه به ویتامین‌ها، مواد معدنی و قندهای طبیعی موجود در عسل با موم، این ماده انرژی کاملاً طبیعی می‌بخشد. عسل با موم دارای کربوهیدرات زیادی است که منبع خوبی از انرژی طبیعی است، به ویژه قبل از ورزش. بسیاری از ورزشکاران از اثری که عسل با موم در بهبود عملکرد دارد آگاه هستند. علت این امر، گرده، ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و قندهای طبیعی است که فقط در عسل با موم وجود دارد و بهترین تعادل کربوهیدرات‌های ساده را برای انرژی فراهم می‌کند.
  • عسل با موم باعث خواب بهتر می‌شود. این هدیه طبیعی با تعادل مناسب قندها به تولید هورمون‌های لازم برای خواب بهتر کمک می‌نماید. (در این راستا می‌توان از خواص عسل وحشی نیز بهره برد.)

نحوه مصرف عسل با موم

امروزه، عسل با موم ممکن است غذایی تا حدودی نادر و حتی عجیب باشد. با این حال، در دوران باستان مصرف عسل همراه با موم بود. زیرا همانطور که قبلاً بیان شد، به هیچ گونه دستکاری یا پردازشی نیاز ندارد.

فرآوری عسل تکامل یافته است و اکنون می‌توان عسل را بصورت عاری از موم، گرده و بره‌موم را مستقیماً بدست آورد. به عبارت دیگر، آن مایع با رنگ دلپذیر، معطر و شیرین، آماده مصرف مستقیم است بدون نیاز به برداشتن چیزی یا حتی جویدن!

در واقع، علاوه بر خلوص، در عسل با موم همه چیز خورده می‌شود: موم، گرده و بره‌موم. پس از مدتی جویدن یک تکه عسل با موم، علاوه بر طعم عسل، یک توده مومی در دهان شکل می‌گیرد که می‌توان آن را دور انداخت یا بلعید. موم توسط روده قابل هضم نیست. بدن انسان آنزیم‌های خاصی برای شکستن موم و هضم آن ندارد. بنابراین توصیه می‌شود مقدار زیادی از آن مصرف نشود.

چه زمانی از عسل با موم استفاده شود؟

  • بهترین زمان مصرف عسل با موم اوایل پاییز یا تغییر هوا است. به روشی پیشگیرانه بسیار موثرتر خواهد بود و خصوصاً اگر مصرف آن با ژل رویال تازه و یا عصاره بره‌موم ترکیب شود.
  • در مواقع ایجاد ناراحتی در گلو، گوش یا گرفتگی بینی، توصیه به مصرف آن می‌شود. این موضوع به تسریع بهبودی کمک می‌نماید. البته این موضوع همیشه به معنای درمان نهایی نیست و درمان کافی نیز باید صورت گیرد.
  • برای کسانی که به گرده حساسیت دارند، توصیه می‌شود که حداقل یک ماه قبل از بهار یا در زمان گرده افشانی، مصرف شود. برخی از طبیعت گردان توصیه می‌کنند که در چرخه‌های چهار روز در هفته، قبل از بهار، مصرف شود.
  • ممکن است بسیار جالب باشد که کودکانی که ممکن است به گرده حساسیت بیشتری نشان دهند (به عنوان مثال کودکانی که دارای آلرژی غذایی و یا درماتیت آتوپیک هستند)، بدون اینکه آلرژی پیدا کنند، می‌توانند این محصول را به طور منظم مصرف کنند تا از آلرژی جلوگیری کنند یا شدت شیوع آن را به حداقل برسانند.

در انتها باید دانست که عسل با موم محصولی چشمگیر است که حس کنجکاوی را برمی‌انگیزد. بنابراین توصیه می‌شود برای ویژه نمودن وعده‌های غذایی، یک تکه عسل با موم را در بشقاب دسر خود، بستنی یا پنکیک قرار دهید …

ارائه تماشایی خواهد بود و احتمالا همه افراد غافلگیر و خوشحال می‌شوند!

4.5/5 - (2 امتیاز)

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *