عسل خام، عسل رُس یا عسل حرارت ندیده

عسل خام و خواص شگفت انگیزش در تغذیه، سلامتی و درمان

عسل خام (raw honey) از نعمت های ویژه‌ی الهی است که شاید خواص آن را بتوان بی شمار دانست!

شاید برایتان پیش آمده باشد که دست فرزند دلبندتان زخمی ساده برداشته باشد اما از اینکه به آن بتادین و مواد شیمیایی بزنید نگران شده باشید. چرا که این مواد میتوانند حساسیت زا باشند، سوزناک باشند و… . من شخصا بار ها زخم دست‌هایم را با عسل پوشش دادم و شاهد درمان سریع آن بودم. بخصوص در مقایسه با بتادین، عسل خیلی سریع‌تر روی زخم را می‌بندد. و اثری از آن باقی نمی‌گذارد.عسل خام، یکی از بهترین شکل‌های عسل برای پوشاندن و درمان زخم است. اما خواص این نوع عسل به همینجا ختم نمی‌شود، اگر در آشپزخانه تان از این عسل ندارید، حتما تهیه کنید!

متاسفانه بدلیل عدم اطلاع‌رسانی در خصوص ویژگی‌ها و خواص عسل خام و ظاهر شفاف و خوش‌رنگ‌تر عسل‌های فرآوری شده و حرارت دیده (عسل‌های شکل زیر)، اغلب تولید کنندگان بجای فروش عسل خام، تمایل به حرارت دادن عسل دارند، غافل از اینکه با اینکار موجب از بین رفتن اغلب خواص مفید عسل می‌شوند. از این رو شدیدا پیشنهاد می‌شود که همیشه برای خرید از یک فروشگاه عسل، انواع خام و حرارت ندیده‌ی عسل را انتخاب نمایید. امیدواریم که در آینده‌ای نزدیک با بالاتر رفتن آگاهی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، فروش عسل خام رواج بیشتری داشته باشد.

عسل‌های حرارت یا گرما دیده

عدم استفاده از حرارت در تولید عسل طبیعی می‌تواند سرعت تولید را کاهش دهد زیرا عسل حالت سفت‌تری دارد و با دشواری بیشتری در ظروف ریخته می‌شود. این موضوع می‌تواند روی قیمت این نوع عسل تاثیرگذار باشد.


عسل خام چیست؟


مطابق با تعریف هلس لاین:

Raw honey is best described as honey “as it exists in the beehive”. It is made by extracting honey from the honeycombs of the hive and pouring it over a mesh or nylon cloth to separate the honey from impurities like beeswax and dead bees. Once strained, raw honey is bottled and ready to be enjoyed.

بهترین توصیف برای عسل خام، عسلی است که در کندوی عسل وجود دارد. این عسل دستکاری نشده، با جداسازی عسل از شانه‌های عسلِ با موم و فیلتر نمودن خروجی (به منظور جداسازی عسل از خرده موم‌ها و تکه‌های بدن زنبورها که بعضا در عسل وجود دارد) حاصل می‌شود.

عکس هایی از انواع مختلف عسل خام


تفاوت عسل خام و عسل گرمادیده از لحاظ خواص


تفاوت زیادی بین عسل خام و عسلی که روی آن پردازش صورت گرفته است وجود دارد. به عنوان مثال، عسل خام بیشتراز 250 نوع مختلف باکتری مضر را از بین میبرد و دارای پروپولیس طبیعی است. که برخی از خواص آن عبارتند از:

  • ضد سرطان است.
  • ضد التهاب است.
  • ضد قارچ است.

با توجه به اینکه بسیاری از عسل های موجود در بازار گرماداده و تصفیه شده هستند، متاسفانه خواص بسیار زیادی از این عسل‌ها از بین می‌رود. چرا که عسل طبیعی، نسبت به گرما بسیار حساس است. حتی فرآیند پاستوریزه کردن عسل، می‌تواند بسیاری از خواص آن مانند آنتی اکسیدان‌ها را نابود سازد.


خواص عسل خام


آنچه که بصورت عمومی به عنوان خواص عسل عنوان می‌شود، بطور مشخص مربوط به نوع خام آن می‌باشد. زیرا همانطور که عنوان شد، با حرارت عسل طبیعی، تمام یا بخشی از خواص آن از بین خواهد رفت. در ادامه به بخشی از خواص عسل خام اشاره خواهیم کرد.

از بین برنده‌ی باکتری‌ها


این نوع عسل قدرت از بین بردن باکتری ها را قبل از اینکه وارد پوست شوند دارد پس عسل را قبل از اینکه باکتری ها وارد پوستتان شود روی پوست بمالید تا روند درمان سریعتر شود.

درمانی برای آلرژی


این عسل در درمان آلرژی و جلوگیری از عفونت همان کاری را می کند که واکسن انجام میدهد و چون عسل گرده های فراوانی دارد سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد. خاصیت ضد التهابی عسل به کاهش التهاب سینوسها کمک می کند که یکی از نشانه های اصلی آلرژی است.

کاهش خونریزی لثه و جلوگیری از پوسیدگی دندان


مطالعات نشان داده برخی از انواع عسل خام نه تنها 35 درصد پلاکها را کاهش می دهند بلکه خونریزی ناشی از ورم لثه را کاهش میدهد .این عسل خاص مواد معدنی زیادی مثل کلسیم فسفر دارد که برای تقویت دندانها و جلوگیری از پوسیدگی آنها مفید است.

درمان سرماخوردگی


اگراحساس کردید سرماخوردید یا آنفلولانزا گرفته اید وقت آن است که عسل بخورید. عسل نه تنها خاصیت آنتی بیوتیکی دارد بلکه خاصیت آنتی اکسیدانی که برای سلامت سیستم ایمنی مفید است دارد. اگر عسل با سیر خام خورده شود 70% سرماخوردگی را درمان می‌کند.

جالب است برانید که عسل در درمان کرونا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درمان شوره سر


یکی از مطالعات اروپایی که در مجله پزشکی به چاپ رسیده می گوید عسل حل شده در درمان شوره سر موثر است. به همین منظور افراد باید عسل را روی سر بمالند و بعداز سه ساعت بشویند واین کار را روزانه را تا یک هفته انجام دهند متوجه کاهش خارش شوره و حتی ریزش خواهند شد.

تسریع در روند درمان


عسل در درمان سوختگی و بریدگی موثر است. به دلیل خاصیت ضد میکروبی که دارد وقتی با آب ترکیب شود هیدروژن پروکسید با زخم واکنش نشان می دهد. پزشکان سنتی و خود زنبور داردها، معمولا در این موارد از عسل خام یا ژل رویال استفاده می‌کنند.


آیا عسل خام حتما ارگانیک است؟


خیر! هر عسل خامی ارگانیک نیست. خام بودن عسل به معنی آن است که پس از برداشت از کندو به هیچ وجه فرآیندی مانند گرمادهی روی آن انجام نشده است. اما اگر خود این عسل، ارگانیک نباشد. یعنی زنبور دار استاندارد های لازم را برای تهیه ی عسل رعایت نکرده باشد، برای مثال به زنبور هایش مواد غیر مجاز خورانده باشد، عسل با این که خام است، باز هم ارگانیک نخواهد بود. لذا خرید عسل از جای مطمئن و بررسی برگه‌ی آزمایش عسل برای اطمینان از سلامت و ارگانیک بودن عسل کاری بسیار عاقلانه است.

درتالیف این مقاله از منابع زیر استفاده شده است:
سایت بین المللی هلس لاین
مقاله ای از سایت نمناک
سایت بین المللی مدیکال نیوز

به این post امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *