آیا عسل بد می شود؟ نکات ذخیره سازی، تاریخ انقضا، و مزایا

عسل خراب نمی شود، اما در صورت نگهداری نادرست می تواند طعم یا ماهیت خود را از دست بدهد. عسل را در ظرف دربسته و دور از نور خورشید نگهداری کنید.

اما بطور دقیق‌تر، چگونه باید این ماده چسبنده را نگهداری کرد؟ آیا این یک وسیله یخچال یا قفسه است؟ و آیا عسل بد می شود؟

خوشحالم که یاد گرفتم عسل به معنای سنتی بد نمی شود. این یک غذای طبیعی است که به لطف کار زنبورها حفظ شده است. اما این بدان معنا نیست که برای همیشه تازه می ماند.

عسل اگر درست نگهداری شود بد نمی شود. با گذشت زمان، عسل ممکن است تیره شود و طعم آن تغییر کند، اما اینها نشانه فساد نیستند. یعنی هنوز خوردن آن بی خطر است!

عسل بد نمی شود زیرا سطوح طبیعی بالای قند و رطوبت کم آن مانع از رشد باکتری ها می شود. بدون باکتری، شما نمی توانید فساد داشته باشید. علاوه بر این، عسل اسیدی است که به آن در دفع میکروب ها کمک می کند.

و اگر این برای محافظت از این اکسیر طلایی کافی نباشد، زنبورهای سازنده آن آنزیمی به نام گلوکز اکسیداز را به عسل اضافه می کنند. این باعث ایجاد پراکسید هیدروژن می شود که بیشتر به حفظ عسل و جلوگیری از فساد آن کمک می کند. و بله، همان پراکسید هیدروژن است که می توانید روی زخم ها استفاده کنید.

گفته می شود، گاهی اوقات اگر عسل در آن رطوبت قرار گیرد، تخمیر می شود. اگر این اتفاق بیفتد، می بینید که حباب یا کف روی سطح عسل تشکیل می شود و بوی ترش می دهد. عسلی که تخمیر شده است معمولاً خوردن آن خوب است، اما ممکن است طعم بد آن را دوست نداشته باشید.

عسل می تواند برای سال ها خوراکی باقی بماند، اما به دلیل اینکه یک محصول طبیعی و عاری از مواد شیمیایی است، در طول زمان تغییر می کند.

ممکن است عسل شما تیره شود و طعم آن تغییر کند، اما نیازی به محبوس کردن آن نیست. اینها نشانه هایی است که نشان می دهد در آستانه تبلور است.

تبلور

کریستالیزاسیون یک فرآیند طبیعی است که زمانی اتفاق می افتد که قندهای موجود در عسل رطوبت هوا را جذب کنند. محلول اشباع می شود و کریستال های قند شروع به تشکیل می کنند. هنگامی که این اتفاق می افتد، عسل غلیظ می شود و ریختن آن دشوار است.

همچنین اگر بافت عسل کریستالیزه را دوست ندارید، راه حل آسانی است. فقط شیشه را در یک کاسه آب گرم قرار دهید و صبر کنید تا کریستال ها حل شوند. می توانید شیشه یا بطری را به آرامی در آب گرم گرم کنید. اجازه ندهید بیش از 98 درجه فارنهایت برود تا نسوزانید. همچنین، بیشتر زنبورداران توصیه می کنند که هر بار کمی گرم کنید.

همچنین ممکن است کریستال های شکر سفید یا قهوه ای روشن را در کف شیشه یا شناور در عسل ببینید. وحشت نکنید! این کاملا طبیعی است و به این معنی نیست که عسل شما خراب شده است.

دقت در نحوه استفاده و ظرف نگهداری

یکی از چیزهایی که ممکن است باعث شود عسل از بین رفته به نظر برسد، دیدن کپک روی سطح آن است. اگر مقصر استفاده از قاشق‌های روغنی برای برداشتن عسل هستید، ممکن است ذرات غذا و میکروب‌ها را وارد شیشه کرده باشید. این می تواند باعث رشد هاگ های کپک یا باکتری در سطح عسل شما شود. پس حتما از ظروف تمیز استفاده کنید.

اگرچه عسل خراب نمی شود، اما هنوز قوانینی برای نگهداری صحیح این ماده چسبنده وجود دارد.

عسل خود را در یک ظرف دربسته نگهداری کنید و پس از هر بار استفاده درب آن را به خوبی ببندید تا از آلودگی ناشی از مواد مضر در کمین محیط جلوگیری شود. ظرف دربسته همچنین از جذب رطوبت عسل شما جلوگیری می کند.

عسل بهتر است در یک مکان خنک و تاریک مانند انبار یا کمد نگهداری شود. لازم نیست آن را در یخچال بگذارید.

تاریخ انقضای عسل برای اهداف کنترل کیفیت وجود دارد. آنها توسط سازنده تنظیم شده اند و به شما می گویند که آنها چه مدت تضمین می کنند که عسل تازه بماند. آنها همچنین به فروشگاه مواد غذایی اجازه می دهند تا خرید را به صورت چرخشی انجام دهد تا مشتریان جدیدترین عسل موجود را خریداری کنند.

اگر شیشه عسلی بخرید که به تاریخ انقضا نزدیک می شود، خوردن آن هنوز خوب است. مدتی است که روی قفسه نشسته است. تا زمانی که به درستی ذخیره شده است و هنوز مهر و موم شده است، خوردن آن بی خطر است.

عسل دارای مزایای سلامتی بسیاری است: اثرات آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد باکتریایی. به این معنی که می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن، تسکین گلودرد و تسریع بهبودی کمک کند.

فواید

در اینجا برخی دیگر از مزایای سلامتی بالقوه وجود دارد:

اگزما را تسکین می دهد
به سلامت پوست کمک می کند
اثرات ضد سرطانی
چربی خون را کاهش می دهد
سرفه را سرکوب می کند
به مدیریت دیابت کمک می کند
بهبود زخم را تسریع می کند
التهاب راه های هوایی را کاهش می دهد
دارای خواص محافظت کننده عصبی است
ممکن است خطر بیماری قلبی را کاهش دهد
علائم آسم و برونشیت را کاهش می دهد

و اگر این کافی نباشد، ممکن است به مشکلات دستگاه گوارش و بیماری پریودنتال کمک کند. بله، عسل یک غذای فوق العاده واقعی است!

فقط به خاطر داشته باشید، خوردن یک گالن عسل در روز برای وینی پو ممکن است سالم نباشد. عسل سرشار از قند است، بنابراین خوردن مقادیر زیاد ممکن است خطر ابتلا به بیماری هایی مانند چاقی یا دیابت را افزایش دهد. همچنین، این درمان همه چیز نیست. اگر هر گونه نگرانی سلامتی دارید حتماً به یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مراجعه کنید.

نتیجه‌گیری

عسل خراب نمی شود، اما طعم و ظاهر آن ممکن است در طول زمان تغییر کند. اگر رطوبت در آن وارد شود، ممکن است تخمیر شود، اما این باعث نمی شود که خوردن آن مضر باشد. مطمئن شوید که عسل خود را به درستی در یک ظرف دربسته در دمای اتاق خنک نگهداری می‌کنید تا سال‌های آینده از آن استفاده کنید.

4/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *