تحقیقات نشان می‌دهد زهر زنبور عسل 100 درصد سلول‌های سرطان سینه را در 60 دقیقه می‌کشد!

بیماران مبتلا به نوع تهاجمی سرطان سینه ممکن است به زودی از یک منبع نامحتمل، یعنی زهر زنبور عسل، تسکین پیدا کنند. یک مطالعه اخیر در استرالیا نشان داد که این سم در کمتر از 60 دقیقه سلول‌ها را برای سرطان سینه سه‌گانه منفی از بین می‌برد. درمان این نوع سرطان یکی از سخت‌ترین سرطان‌ها است و محققان معتقدند این ماده ساده ممکن است حاوی سرنخ‌هایی برای آینده‌ای روشن‌تر باشد.

این مطالعه که در Nature Precision Oncology منتشر شد، توسط دکتر سیارا دافی از موسسه تحقیقات پزشکی هری پرکینز و دانشگاه استرالیای غربی هدایت شد.

ایده استفاده از زهر زنبور عسل برای اهداف دارویی سالهاست که مطرح بوده است. در سال 1950، محققان شروع به استفاده از آن برای از بین بردن تومورها در گیاهان کردند. اما در درمان انواع سرطان از جمله ملانوما نیز موثر بوده است.

اما دافی توضیح می‌دهد که این مطالعه اولین باری است که بر روی هر نوع سلول سرطان سینه و همچنین سلول‌های معمولی سرطان سینه آزمایش شد. دافی و تیمش از سم و یک نسخه مصنوعی به نام ملیتین استفاده کردند و نتایج را با هم مقایسه کردند.

ملیتین مولکولی است که احساس دردناک نیش زنبور را ایجاد می کند. آنها دریافتند که هر دو در برابر سرطان سینه سه گانه منفی و سلول های سرطان سینه غنی شده با HER2 موثر هستند. به طور خاص یک نوع زهر 100 درصد از سلول های سرطان سینه را در 60 دقیقه بدون آسیب رساندن به سلول های سالم از بین برد.

دافی گفت: «زهر بسیار قوی بود. کاری که ملیتین انجام می دهد این است که در واقع وارد سطح یا غشای پلاسما می شود و سوراخ ها یا منافذی ایجاد می کند و فقط باعث مرگ سلول می شود.

برای این مطالعه، محققان 312 زنبور عسل و زنبور عسل را در پرث، استرالیا جمع آوری کردند. انگلستان؛ و ایرلند

دافی گفت: «زنبورهای پرث از سالم‌ترین زنبورهای دنیا هستند.

زهر زنبور عسل هیچ تاثیری بر سلول های سرطانی نداشت، اما زهر زنبور عسل به طرز شگفت انگیزی موثر بود. دافی گفت که کشور منشا این سم هیچ تاثیری بر توانایی آن در مبارزه با سرطان نداشته است.

محققان می گویند ملیتین با سیستم پیام رسانی سلول های سرطانی تداخل می کند و از گسترش سرطان به سایر قسمت های بدن جلوگیری می کند.

دکتر دافی می‌گوید: «ما بررسی کردیم که چگونه زهر زنبور عسل و ملیتین بر مسیرهای سیگنال‌دهی سرطان، پیام‌های شیمیایی که برای رشد و تولید مثل سلول‌های سرطانی اساسی هستند، تأثیر می‌گذارند، و متوجه شدیم که خیلی سریع این مسیرهای سیگنالینگ بسته شدند.»

با این حال، آنها هنوز به طور کامل درک نمی کنند که چگونه زهر سلول های سرطانی را می کشد.

این درمان را می‌توان در ترکیب با شیمی‌درمانی و سایر درمان‌های سرطان موجود با مستعد ساختن سلول‌های سرطانی به درمان استفاده کرد. دافی دریافت که این ترکیب در درمان سلول های سرطانی در موش ها موثر است.

اما کارشناسان می گویند کشتن سرطان در آزمایشگاه با درمان آن در یک انسان یکسان نیست.

الکس سواربریک، دانشیار مؤسسه تحقیقات پزشکی گاروان در سیدنی، گفت: «این روزهای بسیار اولیه است. بسیاری از ترکیبات می توانند سلول سرطان سینه را در ظرف یا موش از بین ببرند. اما از این اکتشافات تا چیزی که می تواند عملکرد بالینی را تغییر دهد، راه زیادی در پیش است.

دافی و تیمش اذعان کردند که قبل از استفاده از این تکنیک بر روی انسان، باید کارهای بیشتری انجام شود.

او به خبرنگاران گفت: «راه درازی در راه است تا بتوانیم آن را در بدن تحویل دهیم و می‌دانید، سمیت‌ها و حداکثر دوزهای قابل تحمل را قبل از اینکه فراتر برود، بررسی کنیم.»

اما اثرات شفابخش زهر زنبور عسل می تواند در درمان انواع خاصی از سرطان ها بازی را تغییر دهد.

زهر زنبور عسل در سطح جهانی در دسترس است و گزینه های درمانی مقرون به صرفه و در دسترس را در مناطق دورافتاده یا کمتر توسعه یافته ارائه می دهد. پژوهشگران در بیانیه مطبوعاتی نوشتند که آیا زهر برخی از ژنوتیپ‌های زنبور عسل دارای فعالیت‌های ضدسرطانی قوی‌تر یا خاص‌تری است که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

همچنین قدرت درمان های طبیعی را برجسته می کند.

پیتر کلینکن، پروفسور دانشمند ارشد استرالیای غربی، که در این مطالعه مشارکتی نداشت، گفت: «این نمونه شگفت‌انگیز دیگری از ترکیبات موجود در طبیعت برای درمان بیماری‌های انسانی است. این یک مشاهده فوق‌العاده هیجان‌انگیز است که ملیتین، یکی از اجزای اصلی زهر زنبور عسل، می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی کشنده سینه، به‌ویژه سرطان سینه سه‌گانه منفی را سرکوب کند.

به این post امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *