یک ازدحام زنبور عسل به اندازه یک ابر رعد و برق دارای بار الکتریکی است

وقتی صدای وزوز زنبوری را می شنوید که از یک گل بازدید می کند، حرکت هوا را می شنوید که از تکان دادن بال های آن ایجاد می شود. اما معلوم شد که زنبورها به بیش از یک راه وزوز می کنند.

گیلز هریسون:

من اولین بار این را وقتی دیدم که یک زنبور عسل روی الکترودی که استفاده می کردم فرود آمد و یک تغییر واقعی در اندازه گیری دیدم. و من فکر کردم، “این یک چیز شارژی است.

گیلز هریسون، استاد فیزیک اتمسفر در دانشگاه ریدینگ انگلستان است. او یکی از نویسندگان مقاله اخیر در آی ساینس که بار الکتریکی دسته‌ای از زنبورها را اندازه‌گیری کرد و دریافت که حشرات می‌توانند به اندازه ابرهای طوفانی برق تولید کنند.

الارد هانتینگ:

مدت‌هاست که می‌دانیم زنبورها بار الکتریکی حمل می‌کنند.

الارد هانتینگ یک زیست شناس در دانشگاه بریستول در انگلستان است و به مطالعه چگونگی استفاده ارگانیسم های مختلف از این میدان های الکتریکی در محیط می پردازد. گیاهان و گرده ها دارای بار منفی هستند و زنبورها دارای بار مثبت هستند. زنبور از یک گل بازدید می کند و گرده ها در واقع به صورت الکترواستاتیک به زنبور جذب می شوند و بنابراین بهتر می چسبند و بهتر منتقل می شوند.

چندین کندو زنبور عسل وجود دارد که برای تحقیقات در ایستگاه صحرایی در دانشکده علوم دامپزشکی دانشگاه بریستول استفاده می شود. این زنبورها گاهی اوقات ازدحام می کنند و این زمانی بود که محققان توانستند مستقیماً آنها را با استفاده از یک مانیتور میدان الکتریکی اندازه گیری کنند.

زنبورها همچنین می توانند به صورت الکتریکی حس کنند که آیا یک گل توسط زنبور دیگری که قبلاً شهد آن را گرفته است بازدید شده است یا خیر. اما تا به حال، تصور نمی شد که موجودات زنده در حال پرواز در جو می توانند با بارهای خود تأثیر بگذارند. بار یک زنبور عسل ناچیز است: زنبورهای زیادی نیاز دارند تا الکتریسیته کافی تولید کنند تا تأثیر بگذارند.

تصور کنید که برای روشن کردن یک LED به یک میلیارد عدد نیاز دارید. پنجاه میلیون زنبور برای شارژ کافی برای روشن کردن یک ماشین. اما در مجموع، چون حشرات زیادی در جو وجود دارند، آنها می تواند تأثیر گسترده ای داشته باشد. این بدان معناست که زنبورها و سایر گروه‌های بزرگ حشرات می‌توانند میدان‌های الکتریکی اتمسفر را در اطراف خود تغییر دهند و به طور بالقوه بر چیزهایی مانند رویدادهای آب‌وهوایی، تشکیل ابر و پراکندگی غبار تأثیر بگذارند.

حشرات تنها موجود زنده ای نیستند که زمان خود را در جو می گذرانند. پرندگان و میکروارگانیسم ها نیز بار حمل می کنند و فضای پایین جو را اشغال می کنند. حتی قبل از اندازه گیری زنبورها، می دانستیم که آسمان پر از برق است. این میدان های الکتریکی ساکن در همه جای جو زمین یافت می شوند. و آنها می توانند تحت تأثیر باران، روشنایی، ذرات معلق در هوا، آلودگی، آتشفشان ها و احتمالاً زلزله باشند.

الکتریسیته اتمسفر به عنوان چیزی به نام گرادیان پتانسیل عمودی یا PG اندازه گیری می شود که تفاوت ولتاژ بین سطح زمین و هر نقطه از هوا است. این تیم دریافتند که دسته زنبورها می توانند PG را 100 تا 1000 ولت در متر تغییر دهند.

آنها همچنین مدل‌سازی کردند که چگونه الکتریسیته اتمسفر ممکن است توسط حشرات دیگر، مانند ملخ‌های صحرایی، که می‌توانند دسته‌هایی تا 460 مایل مربع را تشکیل دهند، تحت تأثیر قرار گیرد. این دسته ها به اندازه ای متراکم هستند که 40 میلیون تا 80 میلیون حشره را در کمتر از نیم مایل مربع جمع می کنند. بر اساس اندازه‌گیری‌های قبلی، بارهای الکتریکی ملخ‌ها، نسبت به طوفان‌های الکتریکی بیشتر است. همه حشرات چنین پانچ الکتریکی بسته بندی نمی کنند. در مدل سازی، به نظر می رسد پروانه ها به دلیل تراکم کم تأثیر زیادی ندارند.

در حال حاضر بارهای الکتریکی حشرات در مدل های اقلیمی که به فعل و انفعالات پیچیده در جو می پردازند، در نظر گرفته نمی شود. احتمالاً باید چنین باشند: بار الکتریکی ترکیبی همه این حشرات ممکن است بر توسعه باران، برف، و تشکیل قطرات و شاید حتی نحوه ساخت ابرها تأثیر بگذارد.

ما فقط می توانیم حدس بزنیم، اما ممکن است بر تشکیل ابر تاثیر بگذارد. الکتریسیته حشرات همچنین می تواند بر نحوه حرکت گرد و غبار در جو تأثیر بگذارد. این چیزی است که دانشمندان اتمسفر به آن علاقه دارند زیرا چنین گرد و غباری نور خورشید ورودی را قطع می کند و می تواند توزیع دما را به صورت محلی تغییر دهد.

ارتباط بین گرد و غبار و حشرات بسیار جالب است زیرا یکی از سؤالات در مورد تغییرات آب و هوایی این است که “چگونه ذرات بزرگ از صحرا حرکت می کنند؟” و ما فقط در مورد فیزیک انتقال آنها از صحرا به آن فکر کردیم. اگر به ملخ گیر کرده باشند چون شارژ شده اند چه؟ این واقعاً همه چیز را تغییر می دهد، و ما می توانیم در مورد آن به طور بسیار متفاوت فکر کنیم.

پس از آگاهی از میزان جرقه ای که این حشرات می توانند با هم ایجاد کنند، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که تمام این وزوزهای اضافی در هوا را در نظر بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *