درآمد بازار جهانی عسل به 25.8 میلیارد دلار می رسد | 1.8 میلیون تن عسل تولید می شود

ارزش بازار جهانی عسل در سال 2021 به 8.92 میلیارد دلار رسید و انتظار می‌رود که ارزش آن تا سال 2028 به 25.8 میلیارد دلار برسد، با CAGR بیش از 5.3 درصد در دوره پیش‌بینی شده (2022-2028).

بر اساس گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA)، تولید جهانی عسل در سال 2020 به 1.88 میلیون تن رسید. افزایش جهانی بازار عسل عمدتاً در آسیا مشاهده شد، جایی که مصرف عسل از سال 2015 تا 2021، 18 درصد افزایش یافت. اروپا نیز رشد 8 درصدی مصرف عسل را در مدت مشابه ثبت کرد. تقاضای جهانی برای محصولات کشاورزی به طور فزاینده ای باعث افزایش قیمت ها می شود و این امر باعث افزایش محبوبیت عسل در بین مصرف کنندگان شده است.

بر اساس گزارش بازار جهانی عسل، دلایل مختلفی در افزایش تقاضا برای عسل در مناطق مختلف نقش دارد. اولا، افزایش آگاهی در مورد مزایای سلامتی مرتبط با مصرف عسل احتمالاً تقاضا را در کشورهای توسعه یافته افزایش می دهد. ثانیاً، افزایش درآمد و تمایل فزاینده مصرف‌کنندگان به غذاهای سالم‌تر، مردم را تشویق می‌کند تا عسل بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانند. علاوه بر این، مقررات سختگیرانه ایمنی مواد غذایی همراه با افزایش آگاهی در مورد اثرات مضر کمتر انواع خاصی از باکتری ها بر سلامت انسان، باعث افزایش تقاضا برای محصولات طبیعی مانند عسل در این مناطق می شود.

در بازار جهانی عسل چه می گذرد؟ سال‌هاست که جمعیت زنبورهای عسل در اروپا به سرعت در حال کاهش است، اما این مشکل واقعاً پس از سال 2006 که تولید عسل در سراسر جهان شروع به افزایش کرد، شروع به تشدید کرد. تولیدکنندگان عسل با افزایش سطح زیر کشت خود به تولید عسل واکنش نشان دادند و این افزایش تقاضا منجر به تشدید شیوه‌های زنبورداری (معروف به کشاورزی «بیرد» یا «زنجیره‌ای») در بازار جهانی عسل شد که مستلزم نصب کلنی‌های زنبور عسل با تراکم بسیار بالا است. نزدیک محصولاتی که با شربت ذرت تغذیه می شوند. تا سال 2021، بیش از 94 میلیون کندو در سراسر جهان وجود دارد که از 80 میلیون کندو در سال 2010 افزایش یافته است.

تولید بازار جهانی عسل در هند و چین متمرکز شده است

بر اساس تجزیه و تحلیل SkyQuest، تولید جهانی عسل در سال 2020 در مجموع به 1.88 میلیون تن رسید. آسیا اقیانوسیه مسئول تولید بیش از نیمی از آن بود. هند به طور سنتی پیشرو در تولید عسل در سطح جهان بوده است. در سال 2021، تولید عسل آن 11 درصد بیشتر از تولید چین بود. این کشور همچنین خانه اکثر زنبورداران تجاری جهان (82٪) است. از سوی دیگر، چین به آرامی در حال افزایش سهم خود از بازار جهانی عسل است. تولید آن از سال 2020 تا 2021، 5 درصد رشد داشته است که آن را کمی جلوتر از نرخ رشد هند در این دوره (4 درصد) قرار می دهد. در واقع، چین بزرگترین تولیدکننده عسل در سراسر جهان است. این کشور در سال 2021 بیش از 458 هزار تن عسل تولید کرده است.

عوامل اصلی تسلط هند در بازار جهانی عسل، جمعیت زیاد و تنوع جغرافیایی آن است. این کشور بیش از 20 منطقه آب و هوایی مختلف دارد که به این معنی است که زیستگاه های زنبور عسل در سراسر این کشور بسیار متنوع است. علاوه بر این، بسیاری از دولت های ایالتی طرح های خاصی را برای ترویج زنبورداری و تحریک تولید عسل اجرا کرده اند. چین توانسته است سهم خود از بازار جهانی عسل را افزایش دهد زیرا جمعیت آن بسیار بیشتر از هند است. علاوه بر این، چین به دلیل اقتصاد رو به رشد خود تقاضای داخلی قابل توجهی برای عسل ایجاد کرده است.

از سوی دیگر، هند دارای بیشترین جمعیت کندوی عسل است که حدود 12.2 میلیون است. نیوزلند به عنوان بزرگترین صادرکننده عسل ظاهر شد. در سال 2020 این کشور 330 میلیون دلار عسل صادر کرد که پس از آن چین قرار گرفت. آمریکا بزرگترین واردکننده عسل بود که 441 میلیون دلار عسل وارد کرد.

روندهای برتر در بازار عسل: تغییر رو به رشد به سمت عسل طعم دار

1. به سمت عسل های طعم دار بروید

اگرچه معمولی‌ترین نوع عسل دست‌نخورده است و به سادگی از گل‌ها به دست می‌آید، اما تقاضای فزاینده‌ای برای عسل‌های طعم‌دار وجود دارد زیرا مصرف‌کنندگان با انتخاب‌های غذایی خود ماجراجوتر می‌شوند. از عسل‌های میوه‌ای گرفته تا نسخه‌های ادویه‌شده، طعم‌های متنوعی وجود دارد که می‌توانید از میان آن‌ها تا طیف وسیع‌تری از ترجیحات غذایی را انتخاب کنید.

2. افزایش بهره برداری از گل های وحشی برای تولید عسل

در حالی که برخی کشاورزان هنوز عسل را از گیاهان اهلی مانند چغندر یا هویج استخراج می کنند، بسیاری در بازار جهانی عسل به منابعی مانند گل های وحشی روی می آورند تا بتوانند تقاضای افزایش یافته برای شیرین کننده های طبیعی را برآورده کنند. این مزارع نه تنها به بازیابی اکوسیستم‌های آسیب‌دیده از شیوه‌های کشاورزی تجاری کمک می‌کنند، بلکه یک جریان درآمدی جایگزین برای کشاورزان کوچک مقیاس فراهم می‌کنند که ممکن است در غیر این صورت برای یافتن سرمایه‌گذاری‌های سودآور دیگر تلاش کنند.

3. کاهش تولید عسل در اروپا

از اوایل سال 2015، تولید عسل در اروپا به تدریج کاهش یافته است. برخی از دلایل اصلی کاهش تولید عسل در این منطقه عبارتند از مقاومت در برابر حشره کش ها و رقابت با جایگزین های ارزان تر وارداتی. با وجود چالش‌ها، هنوز چند کشور اروپایی وجود دارند که تولیدکنندگان قوی عسل هستند. روند کلی در بازار عسل مشخص است – مصرف عسل رو به کاهش است و اروپایی ها به لونای فرآوری شده به عنوان شیرین کننده اصلی خود روی آورده اند.

4. بسیاری از شرکت‌های بزرگ شروع به سرمایه‌گذاری در تولیدکنندگان کوچک‌تر و تخصصی‌تر عسل کرده‌اند. این تغییر به برخی از محصولات جدید جالب اجازه ورود به بازارها را داده است – از عسل های گیاهی و عسل های بدون گلوتن گرفته تا عسل های طعم دار. فروشگاه های مواد غذایی عمومی نیز شروع به عرضه مارک های تخصصی بیشتری از عسل در بازار عسل کرده اند!

5. تجدید حیات جهانی خرد بومی در تولید عسل

با کاهش جمعیت زنبورها در سراسر جهان، علاقه به شیوه های زنبورداری پایدار بار دیگر افزایش می یابد. یکی از این روش‌ها که توسط برخی جوامع بومی استفاده می‌شود، ادغام گونه‌های گل‌های وحشی در کندوهایشان به عنوان تغذیه مکمل است. این رویکرد به بهبود گرده افشانی و تنوع زیستی کمک می کند و در عین حال مواد معدنی ارزشمند و سایر مواد مغذی حیاتی برای عملکرد صحیح کندو را نیز فراهم می کند. علاوه بر این، اخیراً در درمان های بهداشتی جامع با استفاده از موم زنبور عسل، از جمله مچ بندهای مومیایی، افزایش یافته است.

4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *